Stockholm överklagar pausad miljözon klass 3

Länsstyrelsen pausade införandet av miljözon klass 3 i Stockholms innerstad i väntan på rättslig prövning. Nu överklagar staden beslutet till Transportstyrelsen.

Turerna kring införandet av miljözon klass 3 i Stockholm blir allt fler och efter att Länsstyrelsen pausat införandet, har nu Stockholms stad överklagat beslutet.

Zonen skulle blivit den första av sitt slag i världen med syfte att minska utsläppen från bensin- och dieselbilar. IVL Svenska Miljöinstitutet beräknar att luftföroreningar leder till tusentals förtida dödsfall i Sverige varje år.

En av kritikerna till införandet av zonen är M Sverige skriver att det egentliga skälet till införandet av zonen är ”politisk prestige för att visa hur man ligger i framkant oavsett konsekvenser.”

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, framhåller att avgaserna i Stockholm är skadliga för alla.
– Särskilt för barn, gravida och äldre. Vi kan inte bara se på när luften på våra gator ökar risken för lungsjukdomar, hjärtproblem, cancer och demens, säger Lars Strömgren.
Stockholms nya miljözon har överklagats till Länsstyrelsen av fem bolag som bedriver verksamhet i området.

Väldigt många är frustrerade över att starten för miljözonen försenas, fortsätter Lars Strömgren och tillägger att de som bor och verkar i miljözonen har ställt in sig på att vara redo den 31 december.
– Företag har köpt nya fordon, planerat om sin logistik och skapat nya samarbeten för samlastning. Vi överklagar för alla som har engagerat sig för att göra luften i Stockholm friskare, säger Lars Strömgren.

Stockholms överklagan innebär att Transportstyrelsen får möjlighet att upphäva Länsstyrelsens beslut att senarelägga införandet av miljözonen. Frågor om inhibition ska behandlas skyndsamt av myndigheter, vilket gör att Stockholm hoppas på ett snabbt besked från Transportstyrelsen.

Reglerna för miljözoner styrs av nationell lagstiftning. Enligt lagen har kommuner rätt att införa miljözoner för att förbättra luftkvaliteten i särskilt miljökänsliga områden. Stockholms stad anser att miljözonen i city uppfyller kriterierna.
– Det här handlar om ett område med dokumenterat hälsofarlig luft där tiotusentals människor promenerar och cyklar. Det är exakt den typen av platser som miljözonerna är till för, säger Lars Strömgren.

De överklagande parterna anser att tidsplanen för att införa miljözonen har varit för snäv.
– Vi har arrangerat flera stora dialogtillfällen och haft möte med ett stort antal aktörer och branschorganisationer. De allra flesta har varit väldigt positiva till miljözonen och beskrivit sina utsläppsfria fordon som en konkurrensfördel. Näringslivet i Stockholm vill vara med och ställa om, säger Lars Strömgren.

Bland aktörer som välkomnar den nya miljözonen finner vi leveransföretag som Bring, Postnord, DHL, Inte bara post, Martin&Servera, Widriksson Logistik och Velove.

Förändringen stöttas, Miljöpartiet av miljö- och hälsoexperter som Naturskyddsföreningen, 2030-sekretariatet, forskare vid Karolinska Institutet samt Astma- och allergiförbundet. Majoriteten av Stockholms invånare svarar att de kommer att påverkas positivt av miljözonen i city.

Avslutningsvis säger Lars Strömgren att man kommer att återkomma med ett nytt startdatum för miljözon klass 3 så snart de rättsliga förutsättningarna finns.
– Ambitionen är att kunna införa miljözon klass 3 redan under våren, säger Lars Strömgren.

 Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad. Foto: Alexander Donka.
Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad. Foto: Alexander Donka.

Om artikeln

Publicerad: 2024-12-09 13:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Alexander Strömgren Länsstyrelsen M Sverige Miljöpartiet Miljözon Klass 3 Stockholms stad Transportstyrelsen