Projektet med Sveriges första permanenta elväg planerades på sträckan Hallsberg-Örebro och i oktober 2023 avbröts upphandlingen.
– Det berodde på att det saknades tillräcklig finansiering för att genomföra projektet så som vi önskat, säger biträdande chef för Trafikverkets elektrifieringsprogram Kenneth Natanaelsson.
Sedan dess har det arbetats intensivt med att analysera sätt att komma vidare i projektet.
Vart fjärde år presenterar regeringen en ny nationell plan för transportinfrastrukturen. I den fördelas finansiella resurser mellan de olika projekten. Det man sett i projektet hittills är att den budget som funnits inte räcker till för att genomföra projektet i den omfattning man önskat.
Mot bakgrund av detta har Trafikverket valt att pausa projektet under tiden arbetet med den kommande nationella planen pågår. Vad det arbetet resulterar i och innebär för projektet, vet man först år 2026.
Under projektet har Trafikverket haft ett bra samarbete med många olika aktörer som arbetar med elvägsteknik (ERS) på olika sätt.
– Tillsammans har vi byggt upp en stor kunskapsbank och fått med oss värdefulla erfarenheter som vi är måna om att använda, säger projektledare Roger Ullström.
Inte minst har de demonstrationsprojekt som Trafikverket genomfört runtom i Sverige gett värdefulla insikter som man planerar att förvalta för framtiden.
För Trafikverket är elektrifiering en viktig fråga som det arbetas med på flera sätt. De närmsta åren räknar man bland annat med att tillgången till snabbladdare, för både lätta och tunga fordon längs landets större vägar, ska öka. Dessutom upphandlas eldrivna vägfärjor varav flera redan är i drift.
Trafikverket har ett fortsatt uppdrag i nuvarande nationell plan för transportsystemet 2022–2033 att bygga en elväg på E20 mellan Hallsberg och Örebro och målsättningen är att kunna återuppta arbetet efter revideringen av kommande nationell plan 2026–2037.
– Samtidigt undersöker vi nu också fler alternativ som skulle kunna förverkligas, säger Kenneth Natanaelsson.
Under pausen av elvägspiloten kommer Trafikverket att se över andra möjligheter då man vill se om det finns andra mer marknadsorienterade lösningar där elvägsteknik kan bidra till elektrifiering, exempelvis att elektrifiera kollektivtrafikstråk med en kombination av statisk och dynamisk laddning.