Trafikutskottet ställer sig bakom förslag om satsningar på transportinfrastrukturen

Under perioden 2026–2037 ska den statliga transportinfrastrukturen få cirka 1 200 miljarder kronor, enligt ett förslag från regeringen. Trafikutskottet välkomnar satsningen och föreslår att riksdagen säger ja till förslaget. Flera partier invänder mot förslaget i reservationer.

Regeringen har föreslagit en ekonomisk ram på totalt 1 171 miljarder kronor som under tolv år ska användas för att rusta upp Sveriges transportinfrastruktur. Satsningen, räknat i 2025 års priser, finansieras med anslagsmedel inom statens budget.

Enligt förslaget ska fördelningen av medlen delas upp i tre huvudsakliga områden:

  • 354 miljarder ska användas till att upprätthålla statliga vägar
  • 210 miljarder ska användas till att upprätthålla statliga järnvägar
  • 607 miljarder ska användas till att utveckla transportsystemet. Bland annat gäller det utveckling av statliga järnvägar och vägar, trimnings- och miljöåtgärder i befintlig infrastruktur samt statlig medfinansiering till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar

Förslaget innebär en ökad satsning på transportinfrastrukturen med målsättningen att den ska vara pålitlig. Trafikutskottet kallar det för ”en angelägen satsning”, och framhåller att regeringen har presenterat ett förslag som kommer att kunna ta igen både järnvägs- och vägunderhåll som har varit eftersatt under många år.

I förslaget föreslår regeringen också att de ska få besluta om fördelningen av medel mellan nationell plan och länsplaner samt om att planeringsramen för de investeringar som finansieras med inkomster från trängselskatt eller infrastrukturavgifter ska uppgå till 63 miljarder kronor. Även dessa förslag ställer sig trafikutskottet bakom.

Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Centerpartiet och Miljöpartiet har invändningar mot förslaget.

Socialdemokraterna vill bland annat att en större del av medlen ska gå till järnvägsunderhåll.

Centerpartiet är av samma åsikt, och tycker därtill att regeringen ska återkomma med ett nytt förslag där en större del av medlen går till att upprätthålla järnvägen.

Vänsterpartiet kritiserar förslaget bland annat för att inte vara förenligt med Sveriges klimatmål.

Miljöpartiet tycker att de ekonomiska ramarna är för snäva och att de ska uppgå till 1 459 miljarder kronor.

Dessutom finns reservationer mot att utskottet föreslår att riksdagen avslår ett stort antal motioner från allmänna motionstiden.

Planerad dag för debatt och beslut är den 11 december 2024. Debatt och beslut sänds via riksdagens webb-tv och går att se direkt eller i efterhand.

Om artikeln

Publicerad: 2024-12-03 15:40
Kategori: Nyheter
Taggar: Infrastruktur Sverige Vägunderhåll