"Den politiker driver frågan om regelbundna synkontroller för privatbilister är slut som politiker", sade en tidigare generaldriektör på NTF. Foto Synoptik. "Den politiker driver frågan om regelbundna synkontroller för privatbilister är slut som politiker", sade en tidigare generaldriektör på NTF. Foto Synoptik.

Varför inga krav på regelbundna synkontroller hos personbilsförare?

Varje år genomför Synoptik i samarbete med Bilprovningen ”Synbesiktningen”. Varje år är resultaten nedslående. Frågan måste ställas om varför inte alla fordonsförare ska se lika bra? ”Det handlar om cirka 5 miljoner väljare. Den politiker som driver att även privatbilister ska genomgå regelbundna kontroller, är slut som politiker”, svarade en tidigare generaldirektör inom NTF på vår fråga.

Medan yrkesförare regelbundet måste genomgå kontroller gäller det inte privatbilister som, efter att de gjort sin kontroll i samband med att de tog sitt körkort, sedan kan köra livet ut utan ytterligare kontroller. Med andra ord kan du ha mycket dåligt mörkerseende, grå/grön starr och andra brister i synen som aldrig upptäcks – så länge det inte händer en olycka.

Varje år publicerar vi artiklar dels om Synbesiktningen, dels andra artiklar som rör just synen hos dem som framför fordon på våra vägar. Här kommer ytterligare en artikel om detta.

Vi börjar med mörkerseendet som med åldern inte sällan försämras. Här skriver Bilprovningen att 7 av 10 bilister upplever att det är svårare att köra i mörker. Detta baserat på resultat från Synbesiktningen som är Sveriges största syntest av bilister.

Dessutom säger 8 av 10 att de blir bländade av mötande trafik. Lägg till julstress, halka och snö. Med dessa förutsättningar är det avgörande för trafiksäkerheten att både bilen och synen uppfyller de krav som ställs.

Det är ingen överraskning att 65 procent av Sveriges bilförare upplever det som svårare att köra i mörker. Det är ett faktum att man ser sämre då, menar Awet Tesfamariam, kliniskt ansvarig på Synoptik.
– Ögat förlorar delar av sitt detaljseende i mörker. Dessutom är det svårare att urskilja färger när det är mörkt. Något som blir ännu svårare vid exempelvis regn och snö. Dessutom blir ögat mindre formbart med åren vilket gör att man ser sämre på grund av det. Därför är det viktigt att kontinuerligt kontrollera sin syn så att man alltid har de hjälpmedel för att se så bra som möjligt i trafiken oavsett väderförhållanden och tid på dygnet, säger han.

8 av 10 bilförare upplever att de blir bländade av mötande trafik när det är mörkt. Av de drygt en miljon personbilar som Bilprovningen kontrollbesiktade under 2023 hade var fjärde brister i kommunikationssystemet såsom felriktade eller inte fungerande strålkastare och positionsljus.

En av anledningarna kan vara att bilisterna inte kontrollerar sina fordon tillräckligt ofta. Synbesiktningen 2024 visar att två av tre bilförare bara kontrollerar belysningen på sin bil var sjätte månad eller mer sällan.
– När så många inte har fungerande eller felinställd belysning orsakar det onödiga risker i trafiken. Ta därför för vana att kontrollera belysningen regelbundet, säger Per-Anders Blommefors, besiktningsansvarig på Bilprovningen.

Synbesiktningen är ett samarbete mellan Synoptik och Bilprovningen. Syftet är att uppmärksamma synens betydelse för ansvarsfull körning och vikten av att synas i trafiken.

Under femton år har över 37 000 syntester genomförts. Resultatet visar att omkring tio procent av förarna har en syn som inte skulle klara lämplighetsintyget för körkort utan att korrigera synskärpan med synhjälpmedel då personer ser oskarp redan på en meters avstånd.

Men åter – detta upptäcks endast om personen i fråga till sist inser att denne måste vidta åtgärder, men innan dessa kan en olycka vara det som ger den insikten.

Synbesiktningen genomförs varje år under hösten då kraven på bilförarnas syn ökar som mest.

Vill du läsa mer om Synbesiktningen, gör du det här.

Om artikeln

Publicerad: 2024-12-20 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilprovningen Mörkerseende Synbesiktningen Synkontroll Synoptik Trafiksäkerhet