Sedan 1970 har Volvo Cars haft en haverikommission som samlat in data från tiotusentals verkliga olyckor med Volvobilar i Sverige, med syfte att skapa kunskap om vad som händer och hur man skadas.
Den samlade kunskapen som Volvo Cars haverikommission byggt upp under de drygt 50 år de arbetat med analys av olyckor, delas sedan 2019 genom E.V.A.-initiativet med andra som forskar och utvecklar system och tekniker för säkrare bilar och ökad trafiksäkerhet.
– Genom att i decennier ha samlat in data från olyckor i trafiken, har vi lärt oss hur människor skadas och hur vi kan hjälpa till att skydda alla, kvinnor, män och barn. Inom E.V.A-initiativet finns i dagsläget över 160 forskningsrapporter om passagerarskydd och andra områden. Det är en ära för Volvo Cars att få ta emot det här priset som ett erkännande, förklarar Lotta Jakobsson, säkerhetsexpert på Volvo Cars Safety Centre.
Arkivet innehåller forskningsrapporter om analys av personskador, till exempel whiplashskador och ryggradsskador i olika typer av krocksituationer, samt skyddssystemsutveckling och nya metoder för krocksäkerhetsutveckling. Det innehåller också lång historik och aktuella frågor inom barnsäkerhet, ett område där Volvo Cars har varit tongivande sedan start. Arkivet utökas kontinuerligt med nya forskningsrapporter.
– Riksförbundet M Sverige har i över 100 år arbetat för ökad trafiksäkerhet, och det är fortfarande ett av organisationens viktigaste arbetsområden, säger Jan Sandberg, ordförande M Sverige.
Som en del av Nollvisionen beslutade regeringen år 2020 att antalet dödsolyckor ska halveras till år 2030. Men arbetet mot etappmålet ser ut att misslyckas. Antalet dödsolyckor i vägtrafiken har inte minskat alls de senaste fem åren.
– Antalet dödsolyckor minskar alldeles för sakta. Även gällande andra delmål ligger vi efter. Antalet allvarligt skadade i både vägtrafikolyckor och cykelolyckor har exempelvis ökat kraftigt sedan målen sattes. Detta måste anses vara ett stort misslyckande, säger Jan Sandberg.
Med anledning av de oroväckande olyckstalen i trafiken, och den avtagande trenden, är det med stor glädje Riksförbundet M Sverige kan presentera Volvo och deras viktiga arbete inom E.V.A.-initiativet som mottagare av Årets hjulklapp 2024.
Utmärkelsen togs emot av Lotta Jakobsson, Senior Technical Specialist på Volvo Cars, disputerad i trafiksäkerhet och adjungerad professor på Chalmers Tekniska Högskola.
Juryns motivering lyder:
Sedan Volvo 1959 introducerade trepunktsbältet som standard i sina bilar har den västsvenska biltillverkaren förknippats med säkerhet. I över 50 år, sedan 1970, har en haverikommission inom Volvo samlat data från verkliga olyckor, något som legat till grund för flera senare säkerhetssystem. Nu delar Volvo – genom E.V.A.-initiativet – med sig av den kunskap haverikommissionen hämtat från tiotusentals olyckor för andra att använda i sin forskning och utveckling, vilket kan bidra till säkrare bilar och räddade liv över hela världen.
Tidigare mottagare av ”Årets hjulklapp”
2023: Andreas Seiler, för forskningen om viltolyckor och hur de kan förebyggas.
2022: Fryshuset, för projektet MIU – Motorintresserad ungdom
2021: Peter Carlsson på Northvolt, för arbetet inför en fossiloberoende fordonsflotta.
2020: Mariestads kommun för världens första solcellsdrivna vätgasstation.
2019: Trafikpolisen för det jobb de gör dygnet runt, året om, för att öka trafiksäkerheten
2018: Journalisten Jonas Fröberg för hans granskning av bilindustrin där han alltid står på konsumenternas sida
2017: TopRight Nordic och Brandkåren Attunda för deras arbete med att utforma en säkrare arbetsmiljö i trafiken
2016: Christina Lampe-Önnerud, för nytt effektivt batteri
2015: Terese Alstin och Anna Haupt för uppfinning Hövding, en krockkudde för cyklister.
2014: Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör, Trafikverket.
2013: Motorförarnas helnykterhetsförbund för alkobommarna.
2012: Trafikredaktionen, Sveriges Radio.
2011: Reflexvästen.
2010: Vägarbetarna, trafikens hjältar.
2009: Linda Skugge, tydlig röst och opinionsbildare för vardagsbilismen.
2008: Beatrice Ask, statsråd för översyn av lag gällande beslagtagande av bilar.
2007: Volvo Personvagnar för trötthetsvarnare.
2006: Saab Automobile för alkolås.
2005: Gröna Bilister.
2004: Trafikpolisen i Örebro län.
2003: ”Trafikmagasinet”, Sveriges Television.
2002: Lärarteam i Kristianstad som utvecklat skolans trafikundervisning.
2001: Trafiksäkerhetsforskaren Thomas Thurbell.
2000: Maria Krafft, forskare om pisksnärtskador.