Elektrifierade tunga transporter händer här och nu. Det är något som Scania och Wibax visar med detta nya fordon som enbart drivs av elektricitet. Ellastbilen har en totalvikt om 64 ton, inklusive last och trailer och kommer att köras på vägarna mellan Piteå och Skellefteå, 80 kilometer enkel väg.
Ellastbilens prestanda och lastkapacitet möjliggörs genom utvecklingen av en markant starkare elmotor. Som en del av ett långsiktigt partnerskap kommer Scania och Wibax att arbeta tillsammans för att optimera användningen av fordonet över tid, inklusive laddning, batteriets livslängd och ruttplanering. Detta ger också värdefulla insikter för Wibax när de förbereder sig på att addera fler elektriska fordon till sin flotta i framtiden.
För Wibax är den elektriska lastbilen från Scania ett sätt att minska klimatpåverkan från sin verksamhet.
– Vi har gjort allt vi kan för att vara hållbara ända sedan företaget grundades 1986 och eftersom vi har identifierat transporter som det som har störst miljöpåverkan hos oss är denna ellastbil ett sätt för oss att säkerställa att vi kan fortsätta med vår verksamhet med miljön i åtanke. Under lastbilens livslängd kommer vi sänka våra koldioxidutsläpp med upp till 1 370 ton vilket gör den till en riktig game-changer, säger Jonas Wiklund, vd Wibax Group, till Allt om Elbilar.
Scania och Wibax har ett nära samarbete som möjliggjort denna elektrifierade lösning.
– Detta är den första elektriska 64-tonnaren som går i trafik hos kund. Steg för steg visar vi att elektriska lösningar händer väldigt snabbt och för i princip alla segment, säger Fredrik Allard, chef för E-mobility, Scania.
Den fortsatta och snabba utvecklingen sätter ytterligare fokus på behovet av infrastruktur och grön el även utanför urbana områden. Åtgärder görs, men mer fart behövs. I det här fallet har elföretaget Skellefteå Kraft varit inblandat och levererar laddningsinfrastrukturen.
Grunden för satsningen är att det ska inte bara vara snyggt på papper utan betyda något på riktigt. Lättare el-lastbilar har funnits ett tag på marknaden.
– För oss är det inte hållbart på riktigt förrän nu när vi kan elektrifiera 64-ton lass. Man har pratat om dessa frågor länge, men nu märker vi även att efterfrågan ökar från marknaden på mer hållbara lösningar för transporter, det börjar hända på riktigt, avslutar Jonas Wiklund., Wibax.