39 procent av tyska förare nära pension

Chaufförsbristen fortsätter att vara kritisk i många länder världen över. I Tyskland blir den allt allvarligare och kan bli ett allvarligt problem för logistikbranschen och hela ekonomin under de kommande åren enligt det federala statistiska kontoret.

Åldersstrukturen för yrkesförare inom godstransporter är särskilt alarmerande. 39 procent av lastbilsförarna i Tyskland är redan 55 år eller äldre vilket är långt över genomsnittet för alla yrken där endast 25 procent av de anställda tillhör denna åldersgrupp.

Den höga andelen äldre förare tyder på ett förestående generationsskifte vilket ytterligare kommer att förvärra den rådande bristen på kvalificerad arbetskraft.

Situationen inom godstransporter är särskilt kritisk. Det råder redan nu en brist på cirka 40 000 till 60 000 lastbilschaufförer i Tyskland och under de närmaste åren kommer många erfarna förare att nå pensionsåldern och gå i pension, vilket är en snabbare ökning än antalet personer som börjar sin karriär.

Den här utvecklingen kan få långtgående konsekvenser, som flaskhalsar i logistikbranschen och leveransförseningar.

För att motverka detta behövs det akuta åtgärder som att förbättra arbetsvillkoren, riktat främjande av unga talanger och öka jobbprofilens attraktionskraft. Utan sådana initiativ riskerar situationen att förvärras, vilket potentiellt kan leda till ett utbudskollap

Om artikeln

Publicerad: 2025-01-20 09:05
Kategori: Nyheter
Taggar: Chaufförsbrist Förarbrist Tyskland