De nya lastbilarna kommer att användas på långa sträckor inom Amazons mellannätverk, där de transporterar containrar till och från företagets distributionscentraler och sorteringsstationer.
Majoriteten av fordonen kommer att placeras i Storbritannien och i Tyskland. Den förväntade transportkapaciteten uppskattas till över 350 miljoner paket.
Ordern föregicks av tester där en prototyp användes i Amazons logistikcenter i Tyskland. Dessa tester har bidragit till att säkerställa att lastbilen uppfyller kraven för högintensiv logistik.
Lastbilsmodellen eActros 600 är utrustad med en batterikapacitet som möjliggör en räckvidd på upp till 50 mil under praktiska förhållanden. Den aerodynamiska designen och effektiva drivteknologin ska bidra till att eldrivna fordon kan bli ett alternativ till diesel på långdistansmarknaden. Lastbilen är även förberedd för både konventionell snabbladdning och framtida lösningar som megawattladdning.
Testprogram och utvecklingssturer har genomförts i flera europeiska länder för att utvärdera fordonets prestanda i verkliga trafikförhållanden. Enligt uppgifter har resultaten visat att modellen kan klara långa dagsetapper med tillgängliga laddstopp.
Beställningen av den här lastbilsmodellen är en del av Amazons strategi att minska utsläppen i sin verksamhet. Företaget har tidigare kommunicerat ambitioner att nå nettonollutsläpp till år 2040, och elektrifiering av transportnätverket är en central del av det arbetet.
Elektriska långdistansfordon representerar en snabbt växande del av logistikbranschen, där både klimatmål och skärpta utsläppsregler driver på utvecklingen. eActros 600:s inträde på marknaden markerar ett steg framåt i omställningen mot mer hållbara transportlösningar, skriver Daimler Truck i ett pressmeddelande.