Från vänster Daniel Lewandowski, Team Leader Own Fleet & Delegat of Traffic Manager Dachser Hamburg, Christoph Kellermann, Operations Manager Dachser Hamburg, Ralf Hansen, General Manager Dachser Hamburg, Marcel Osse, Customer Service Consult, Volvo Trucks new car center Hamburg. Foto: Dachser. Från vänster Daniel Lewandowski, Team Leader Own Fleet & Delegat of Traffic Manager Dachser Hamburg, Christoph Kellermann, Operations Manager Dachser Hamburg, Ralf Hansen, General Manager Dachser Hamburg, Marcel Osse, Customer Service Consult, Volvo Trucks new car center Hamburg. Foto: Dachser.

DACHSER:s 100:e ellastbil en milstolpe

Nollutsläppsfordon har utvecklats till praktiska lösningar för styckegodslogistik, men kostnaderna för inköp och laddningsinfrastruktur förblir hinder för utbyggnaden av elektromobilitet.

Logistikleverantören Dachser har tagit sin 100:e ellastbil med en totalvikt på över 3,5 ton i drift. Den 16 ton tunga Volvo FL Electric med kylkaross kommer att påbörja leveranser av färskvaror till Hamburg med omnejd med omedelbar verkan.

Denna ellastbil är från den senaste generationens fordon och drivs av ett batteri med en lagringskapacitet på 375 kWh, som på ett tillförlitligt sätt kan försörja kylenheten samtidigt som den tillåter en räckvidd på cirka 30 mil.

Den klarar en hel dags distributionsrutt inom livsmedelslogistik i stället för ett dieselfordon med en kylenhet”, säger Christoph Kellermann, Operations Manager European Logistics vid Dachsers logistikcenter i Hamburg.

Hamburg är en av tre e-mobilitetsterminaler Dachser driver och som gör det möjligt för företaget att testa utsläppsfria lastbilar för styckegodslogistik och att studera samspelet mellan solcellssystem, batterilagring, intelligenta laddningssystem och laddinfrastruktur.

Förutom den nya Volvo FL Electric har Hamburgterminalen nu fyra batteridrivna eldistributionsfordon och tre långväga ellastbilar. I centrala Hamburg betjänar man i ett avgränsat område uteslutande med nollutsläppsleveranser, om än endast av icke kylda varor.

Dachers nya Volvo FH Electric för distribution inom livsmedelslogistik är officiellt den 100:e ellastbilen med en totalvikt på över 3,5 ton som ska användas i Dachsers europeiska nätverk.

I klimatomställningens tecken säger Dachser att det är viktigt för dem att få praktisk erfarenhet av nollutsläppsfordon i ett tidigt skede och man ser den 100:e allastbilen som en milstolpe.

Det finns dock fortsatt utmaningar med elektrifieringen. Ändå finns det en lång väg att gå för att göra e-mobilitet ekonomiskt lönsam. ”Inköpskostnaderna är fortfarande höga och laddinfrastrukturen för lastbilar är knapp. Dessa faktorer fortsätter att hämma en snabb elektrifiering inom logistiken”, säger Alexander Tonn, operativ chef på Dachsers Road Logistics.

Om artikeln

Publicerad: 2025-01-22 09:28
Kategori: Nyheter
Taggar: Dachser Elektrifiering Ellastbil Laddinfrastruktur Livsmedelsdistribution