I 60 år har svenskarna besiktat sina fordon Foto: Bilprovningen I 60 år har svenskarna besiktat sina fordon Foto: Bilprovningen

Den obligatoriska kontrollbesiktningen fyller 60 år

Igår, den 1 januari i år var det 60 år sedan kontrollbesiktningen blev obligatoriskt i Sverige. Till en början var införandet av återkommande bilbesiktning kritiserat av många men med tiden och i kombination med högeromläggningen ansågs det vara en viktig trafiksäkerhetsreform.

Den 1 januari 1965 blev återkommande besiktningar (kontrollbesiktning) obligatoriskt i Sverige. För att möjliggöra en mjuk start omfattades till en början endast fordon som var fem år eller äldre. Fordonets ålder bedömdes då med ledning av årsmodellbeteckningen i besiktningsinstrumentet eller typintyget.

Under 1965 utfördes sammanlagt cirka 430 000 besiktningar. Det dåliga skicket hos en stor del av fordonen gjorde att besiktningen tog längre tid än normalt plus att det blev mer att skriva i protokollet under kompletterande upplysningar. Av de fordon som besiktades under 1965 underkändes cirka 30 procent. Drygt en (1) procent fick körförbud.

Besiktningsvolymen och andelen underkända fordon skulle antagligen ha varit högre om inte ett förhållandevis stort antal fordon aldrig kom till besiktningen. Orsaken till detta var att många fordonsägare var rädda för besöket hos Bilprovningen och valde därför att skrota eller ta sina fordon ur trafik utan att först låta dem genomgå en kontrollbesiktning.

Frågan om återkommande besiktning var aktuell långt tidigare men antogs först i maj 1963 när riksdagen godkänt en proposition i alla dess delar. Ansvarig för den var dåvarande kommunikationsminister Gösta Skoglund.

Han berömdes av dåvarande statsminister Tage Erlander med följande ord:
Skoglund gjorde det hårda förarbetet, som möjliggjorde högertrafikomläggningen 1967. Sin självständighet och sitt mod visade han när han införde bilbesiktningen, som många varnade för. Man menade att vi skulle förlora alla möjliga val, om vi förhindrade fattiga människor att köpa gamla uttjänta bilar. Numera anser nog alla att det var en viktig trafiksäkerhetsreform som han arbetade fram.

Ansvaret för den obligatoriska fordonskontrollen fick AB Svensk Bilprovning som grundades i september 1963. Tiden för de nödvändiga förberedelserna var endast ett och ett halvt år. Den snäva tidsramen för väckte på många håll frågor.

Verksamhet planerades på 133 platser från den 1 januari 1965. Lokaler och utrustning skulle anskaffas, personal anställas och utbildas.

Var detta möjligt att klara?
Många tvivlade, till exempel skrev en känd motorjournalist att ”Bilprovningen ser ut att bli en av de präktigaste skandaler man sett på många år i Sverige”.

Den obligatoriska fordonskontrollen kunde dock planenligt starta den 1 januari 1965 efter ett intensivt förberedelsearbete under stark tidspress.

Om artikeln

Publicerad: 2025-01-02 13:58
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilprovningen Fordonshistoria Kontrollbesiktning