Den 1 juli trädde nya regler i kraft som möjliggör att köra lastbilar med en totalvikt på upp till 4,25 ton med endast ett B-körkort förutsatt att de drivs av alternativa bränslen och att en ansökan om undantag beviljas. Förändringen är ett steg mot att underlätta övergången till fossilfria transporter och gäller endast företag och organisationer.
Syftet är att påskynda omställningen till fossilfria transporter.
– Försöksverksamheten med att kunna nyttja paketbilar med totalvikt på upp till 4,25 ton med endast ett B-körkort är en förutsättning för att vi skall kunna elektrifiera paketbilsdistributionen och samtidigt bibehålla effektivitet med likvärdig lastvikt och samtidigt ha den räckvidd som vi behöver, säger Daniel Vahlberg, Innovation och inköpschef, som är ansvarig kontaktperson för försöksverksamheten, i en pressinformation.
Paketbilen utrustas dessutom med en digital färdskrivare vilket underlättar uppföljningen av kör och vilotider.
– Denna första bil kommer att gå i Visby där vi har haft problem med räckvidden på våra 3,5 tons paketbilar, säger Daniel Vahlberg.
Det är viktigt att försöksverksamheten utförs på ett korrekt sätt för chaufförernas säkerhet och för att få ett bra underlag för eventuella fortsättningar.
– Vi har även gjort en riskanalys före bilen sattes i trafik, säger Daniel Vahlberg.
Sead Alic, utbildningssamordnare, och Mikael Witthoff, båda säkerhetsrådgivare, har tagit fram ett utbildningsmaterial för chaufförerna. Även en grundlig riskanalys har gjorts innan uppstart.
Utvärdering av försöksverksamheten kommer att göras och rapporteras till Transportstyrelsen.
– Det skall bli spännande att se effekten med användandet av denna typ av fordon, säger Daniel Vahlberg och tillägger att deras chaufför Nanny i Visby tycker det skall bli spännande att få testa bilen.