Detta moderna och utsläppsfria fordon är en M&I RH120R och drivs av en DANA TM4 Sumo HV 2500 6-P elmotor som ger 540kW (734hk) med ett vridmoment på upp till 2 500Nm.
Lastbilen har en fyrväxlad växellåda från Eaton som utvecklats specifikt för tunga E-drive-applikationer. Bränslecellen Refire Prisma XII+ med en effekt på 117kW, laddar högpresterande traktionsbatterier från Durapower med en kapacitet på 122kWh som även kan laddas via en CCS2-kontakt.
Detta ännu unika fordon är utrustat med fyra 12 kilos vätgastankar tillverkade av Nproxx vilket ger en räckvidd på mellan 60–75 mil på en tankning.
Under fordonspresentationen undertecknades ett samförståndsavtal med Metrans och Waberer’s, som de första intressenterna av fordonet. Båda företagen planerar att testa fordonen i daglig verklig drift och överväger möjligheten att utöka sina fordonsflottor med detta fordon i framtiden.
Det slovakiska företaget Mobility & Innovation Production, s.r.o. (MIP) är ett slovakiskt teknikföretag som fokuserar på forskning och utveckling av nollutsläppsdrivsystem för olika fordon och man strävar kontinuerligt efter att implementera den senaste och mest avancerade tekniken som uppfyller EU:s regler.
Förutom vätgaslastbilen, introducerade MIP 2022 den första vätgasdrivna stadsbussen på den europeiska marknaden med rekordlåg väteförbrukning.
Alla parametrar har testats och dokumenterats noggrant med följande observationer:
• Jämfört med elektriska lastbilar erbjud en utökad räckvidd för långa transporter med upp till 75 mils räckvidd.
• Tankning är en snabb och effektiv process som underlättar driftscheman.
• Sömlös användarupplevelse för förare vilket gör det till ett tillgängligt alternativ för fordonsparker som går över till nollutsläppsalternativ utan att störa etablerade körvanor.
• Det är det närmaste alternativet till nuvarande fossilbränslelastbilar vilket tar nollutsläppstransporter direkt in i vardagen.
• Räckvidden vid användning av endast traktionsbatterier från DuraPower är upp till 12 mil.
• Integrerad REFIRE-bränslecell med en kapacitet på 117kW (finns även i 180 och 200kW versioner).
• Det är den första lastbilen i Europa med Dana Sumo-motor integrerad i ett tungt fordon tillsammans med en speciell 4-växlad växellåda från EATON utvecklad för eldrift i tunga transporter.
• Den officiella maximala totalvikten är 45 ton.
• Vändskivepositionen är kompatibel med alla släpvagnar som uppfyller ISO-standarderna för icke-mega släpvagnar.
• Lastbilens är densamma som dieselversionen av basmodellen Ford Trucks F-MAX.