- Det lagstöd som krävs finns inte”, säger Justitieombudsmannen Per Lennerbrant i ett pressmeddelande.
Problematiken kring importmoms kan få förödande konsekvenser för de enskilda chaufförer som drabbas. Nu konstaterar Justitieombudsmannen Per Lennerbrant i en granskning att Tullverket använder tvångsåtgärder som saknar lagstöd.
JO har på eget initiativ undersökt hur myndighetens arbete fungerar vid Lernacken vid Öresundsbron, en kontrollstation vid den inre gränsen.
– Det vi intresserade oss för var bland annat hur förare och eventuella passagerare i ett fordon som ska kontrolleras rutinmässigt skyddsvisiteras.
– Det är åtgärder som görs för att kontrollera om en person till exempel har ett vapen på sig. Och det kan man få göra, men då måste det finnas en konkret omständighet i det enskilda fallet som gör att man misstänker att personen kan ha ett vapen på sig. Att göra det på ett rutinmässigt sätt finns det inte lagstöd för.
Dessutom kan Tullverkets tjänstemän hålla kvar förare och eventuella passagerare i rum som går att liknas vid arrestceller.
– Dörren till utrymmet är visserligen inte låst men dörren är stängd och det ljuder ett larm så fort man öppnar den. Och det är inte alltid som tulltjänstemännen berättar att dörren inte är låst. Så från den enskildes sida så får man en uppfattning att man är inlåst i en liten cell.
– Och beroende på omständigheterna så kan man se det här som en form av frihetsberövande.
– Det krävs också lagstöd om man ska ta ifrån någon dess tillhörighet, även om det sker tillfälligt.
Tullverket välkomnar granskningen och ser behov av tydligare lagstiftning
– Vi kan konstatera att det lagstöd som krävs finns inte. Men vi kan också konstatera att det inte per automatik betyder att det är straffbart.
– Till att börja med så måste Tullverket själva se till att de inte gör saker som de inte får göra. Men det är också upp till riksdag och regering att se över om man tycker att det här är saker som Tullverket ska ha möjlighet att göra och då får man ändra lagen i så fall.
Det är problematiken kring inlåsningseffekterna av importmomsen som skapar stora problem för bland annat transportbranschen. I dag medför den svenska tillämpningen av reglerna att importmoms, i strid med sitt syfte, i det närmaste fungerar som ett straff vid brister i tullhanteringen, enligt experter.
Problematiken kan även få förödande konsekvenser för de enskilda chaufförer som drabbas. Bland annat har Tullverket tidigare pressat en chaufför på två miljoner för pappersmiss. Dessutom krävdes en chaufför som skulle köra över gränsen vid Svinesund från Norge till Sverige på över en halv miljon kronor och hölls kvar vid gränsen i tre dagar.
– Jag tjänar inte ens så mycket pengar på ett år och det är mycket mer än vad mitt hus är värt. Jag fick panik. De sa inte ens till mig vad jag gjort mig skyldig till utan de bara upprepade ”you are in trouble”, har chauffören tidigare sagt till Tidningen Näringslivet.
Chauffören fick först efter tre dygn, som han tvingades stanna i sin lastbil, besked om att han skulle släppas.
– Det var den värsta tiden i mitt liv. Jag har aldrig varit så rädd, jag visste inte vad som skulle hända eller om de någonsin skulle släppa mig. Jag tänkte på att ta mitt liv för att komma ur situationen. Jag funderade många gånger på hur jag ska hitta ett rep så att jag kan gå till skogen, jag såg ingen annan utväg.
Chaufförens uppdragsgivare Stian Egge Halvorsen, som är vd på åkeriet Autosped, har tidigare konstaterat att han anser att Tullverkets agerande inte är värdigt en rättsstat. Han menar att JO:s slutsatser om att Tullverket vid Öresundsbron använder tvångsåtgärder som saknar lagstöd visar på ett systemfel.
– Vi vet att många kollegor i branschen numera undviker att köra över Svinesund och vi har tackat nej till många jobb för att vi inte vill att våra chaufförer ska köra över där, säger han till Tidningen Näringslivet.
Den här granskningen visar att Tulltjänstemännens agerande inte bara är begränsat till Svinesund, utan det gäller hela myndigheten.
Han menar att det finns ett ointresse från Tullverkets sida att ta tag i de här frågorna.
– Vi måste se en attitydförändring hos Tullverket, det är helt fruktansvärt hur de har betett sig och jag får höra liknande historier från andra. Tänk den dagen då någon faktiskt tar sitt liv till följd av tulltjänstemännens agerande? Vad gör vi då?
– Jag förstår inte hur man kan behandla människor på det här sättet.
Stefan Granath, biträdande avdelningschef på Tullverkets kontrollavdelning konstaterar att det är bra att JO har gjort en granskning av kontrollverksamhet vid gränsen vid Öresundsbron.
– Vi har ju väldigt sällan granskningar från JO på det här området så det är välkommet att det kommer en granskning så att vi får en praxis som vi kan förhålla oss till.
JO menar bland annat att myndigheten saknar lagstöd för att beslagta tillhörigheter som till exempel mobiltelefoner.
– Vi tycker att det är bra att detta kommer upp till ytan. Vi tror att eftersom det inte finns ett lagstöd så är det faktiskt något som man behöver driva för att lagstifta om. En mobiltelefon är helt avgörande bevisning om vi påträffar till exempel ett större narkotikaparti eller vapen.
– Så ska vi jobba mot organiserad brottslighet på ett seriöst sätt så behövs möjligheten att kunna avlägsna mobiler. Och de flesta fall där man inte påträffar något så behöver det inte ta speciellt lång tid. Jag tror man klarar sig utan sin mobil i en kvart.-
Det här är en del som inte är helt reglerad då man inte har tittat på det här tidigare. I många andra sammanhang där polisen gör sina ingripanden så är man redan inne i en förundersökning. Men det är egentligen bara Tullverket som gör kontroller på det här sättet.
– Så det är bra att det kommer upp och att man får reglera det där. Jag tror inte att det är lagstiftarens tanke att man ska försvåra arbetet mot organiserad brottslighet.
Finns det någon risk att detta påverkar förtroendet för de svenska myndigheterna generellt och då Tullverket i synnerhet?
– Nej, det tror jag inte. Jag tror att de flesta förväntar sig och vill att Tullverket är starka och framgångsrika i arbetet mot organiserad brottslighet. De flesta tror nog att det här är någonting som vi redan kan göra.