Det möjliggör också en standardiserad jämförelse av resultat och metoder som referens för vetenskapliga studier och förenklar samarbetet med externa utvecklingspartners.
“Datauppsättningar som MAN TruckScenes är en viktig resurs för datadriven utveckling. Det finns redan många offentligt tillgängliga data för personbilssektorn, men inte för lastbilssektorn. Med MAN TruckScenes går vi framåt för att fylla denna lucka”, säger Dr Frederik Zohm, styrelsemedlem inom forskning och utveckling på MAN Truck & Bus.
Datauppsättningen som nu publiceras av MAN kartlägger i första hand körning på tyska motorvägar och tillhörande matarvägar samt körning i terminalmiljöer. Det täcker efterfrågan på så kallade hub-to-hub-transporter mellan logistikhubbar vilket MAN fokuserar på som ett applikationsscenario för förarlös körning.
Sensoruppsättningen består av data från fyra kameror, sex lidarer, sex radar, två tröghetsmätenheter för att bestämma positionen i det omgivande rymden (IMS) och högprecisionsdata från globala satellitnavigeringssystem (GNSS).
MAN TruckScenes är den första datamängden som inkluderar 4D-radardata med 360° täckning vilket gör den till den största radardatauppsättningen med en kommenterad 3D-gränsruta.
När man skapade de 747 inkluderade scenerna lades också uppmärksamhet på att fånga olika väderförhållanden. Scener som ingår i datamängden är uppdelade i en tränings-, test- och valideringsdatauppsättning och de innehåller sensor- och fordonsdata för körsekvenser. De beskriver även körsituationen och registrerar miljöförhållandena samt föremålen runt fordonet.
Användningen av offentliga datamängder möjliggör också en standardiserad utvärdering av prestandan och kvaliteten för att kunna genomföra körningen.
Det gör det också lättare att spåra ständiga förbättringar av prestandan för miljöigenkänning. MAN TruckScenes finns att ladda ner på följande adress:
Vill man ladda ner MAN TruckScenes, hittar man den här.