Arkivbild. Arkivbild.

Manipulationerna av lastbilar fortfarande problem

Tyskland är destination- och transitland för speditörer från hela världen. Enligt polisen hör överträdelser och manipulationer den tuffa internationella verksamheten till ordningen.

I internationell lastbilstrafik anser trafikpoliser att åsidosättande av arbetstidsbestämmelser och manipulation av kontroll- och säkerhetssystem har nått en oroande nivå.
– När gör kontroller på natten stöter vi på brott av vilka en del måste ses som mycket organiserade, säger Stefan Pfeiffer, chef för Feuchts trafikpolisinspektion i Tyskland.

Utredarna anar att det i många fall inte är enskilda svarta får bland förarna som manipulerar, utan snarare deras arbetsgivare.

I många fall framförs klagomål på utländska åkeriers lastbilar.
– Det börjar med chaufförer som varken har körkort eller arbetstillstånd, varav en del reser med helt förfalskade dokument, säger polischefen till den tyska pressbyrån.

De digitala styrenheterna som är installerade i lastbilarna manipuleras med en teknisk insats som säkert inte kommer från förarna. Man försöker manipulera hela lastbilsflottor.

Speditionsföretag som följer reglerna brottas med högre kostnader.
– Vilket naturligtvis skapar konkurrensnackdelar för laglydiga företag, säger Frank Huster, general manager för Federal Association of Forwarding and Logistics (DSLV) i Berlin.

Alla yrkesmässiga fordon i EU på över 3,5 ton måste exempelvis färdskrivare och förarna måste ha ett personligt förarkort som ska sättas in i färdskrivaren för att körningen ska kunna kontrolleras av exempelvis polisen.
– Om du bryter kontakten till den digitala styrenheten förvandlar du en lastbil till en så kallad ”Flying Dutchman”, säger Pfeiffer.

Polisen stöter också på tekniskt mycket mer komplexa manipulationsmetoder.
– Vi ser hur kitasgivare som sitter på växellådan manipuleras. Föraren kan exempelvis med en fjärrkontroll stänga av och på färdskrivaren då. Manipulation av kitasgivaren kräver goda tekniska kunskaper. säger Pfeiffer som nyligen presenterade sina resultat vid Allianz årliga Autotag.

Man ser även enklare sätt att försöka kringgå kör- och vilotiderna genom att köra på flera förarkort.
– Det största problemet för tillfället är falska förarkort, säger Pfeiffer.

En annan olaglig metod för att sänka kostnaderna gäller avgasrening. Enligt Pfeiffer är så kallade AdBlue-emulatorer vanliga. Emulatorn lurar systemet att bland annat tro det är en annan temperatur runt fordonet.

Om artikeln

Publicerad: 2025-01-20 12:01
Kategori: Nyheter
Taggar: Dubbla Förarkort Falska Förarkort Färdskrivarmanipulation Godstransport Kitasgivare speditör Tyska Polisen