BGL är en branschorganisation för medelstora transport- och logistikföretag och menar att kravet på billigare transporter kommer att trycka undan tyska transportörer till förmån för lågprisleverantörer i östra Europa.
BGL:s styrelses talesperson professor dr. Dirk Engelhardt säger: ”Med ett sådant krav vid denna tidpunkt leder det oundvikligen till östeuropeisk dumpningskonkurrens och det är bara en tidsfråga innan vi får uppleva en Gräfenhausen 2.0, tillsammans med förlusten av inhemska medelstora transportföretag.”
Mercedes-Benz AG:s personbilsavdelning informerade sina transporleverantörer i början av detta år att de förväntar sig en kostnadsminskning på 10 procent i total fraktkostnad för alla transportkontrakt senast den 1 februari 2025. Transportföretagen förväntas lämna motsvarande anbud senast den 23 januari 2025.
BGL och dess regionala föreningar gör det otvetydigt klart att detta krav saknar all legitimitet och säger att bilindustrins misslyckanden inte får finansieras på transportindustrins bekostnad. Den tyska ekonomin och tyska medelstora företag kommer inte att kunna klara den förväntade dumpningskonkurrensen.
Professor Engelhardt uttrycker vad tyska medelstora företag tycker: ”För bara ett år sedan lobbade bilindustrin politikerna för en fördubbling av lastbilsavgifter och drev också igenom detta. Det har ökat driftskostnaderna för varje enskild lastbil med cirka 20 000 euro per år trots att marginalerna inom godstransporter på väg endast ligger i genomsnitt på 0,1 till cirka 2 procent. Nu förväntas våra medelstora företag ta på sig skulden för fordonsindustrins missriktade policyer och erbjuda ruinerande fraktpriser.”
Han ser att det blir svårt, närmast omöjligt, att kunna få inhemska transportföretag att gå runt och då går kontrakten förmodligen till billiga östeuropeiska leverantörer som ”ofta anställer sina chaufförer för svältlöner långt under minimilönen”.
Professor Engelhardt igen: ”Denna form av dumpningskonkurrens är ovärdig för ett tyskt premiummärke som Mercedes-Benz. Sett ur BGL:s och dess nationella organisationers synvinkel bör sådana krav omprövas och revideras så snabbt som möjligt.”