Ordern gäller fem eActros 300 för distribution och en eActros 600 med 50 mils räckvidd, som ska användas i fjärrfrakt med släp. De första tre eActros 300 överlämnas i januari från Veho Bil i Västerås.
Veho Import ser beställningen som ett tungt erkännande att se deras ellastbilar i Postnords vagnpark.
– Det är ju ett företag som verkligen kan det här med eldrivna fordon och som har kommit långt i sin gröna omställning, säger Mattias Lindebäck på generalagenten Veho Import.
Liv Najjar, chef för fordon och laddinfrastruktur på Postnord, säger att hon tror att Postnord är bland de transportföretag i Europa som har störst praktisk erfarenhet av elektrifierade transporter.
Under åren har Postnord köpt in tusentals elfordon och nu satsar de stort även på eldrivna tunga lastbilar.
– I Sverige har vi redan 25 och innan året är slut kommer vi att ha ett 40-tal ellastbilar på Sveriges vägar. Parallellt med att vi utökat antalet elfordon har vi också byggt upp en stor egen infrastruktur för laddning, säger Liv Najjar.
Postnord har sedan tidigare ett antal lastbilar från Mercedes-Benz, men dessa är de första som är eldrivna. Det är också de första lastbilarna i Postnords vagnpark med kamerabackspeglar.
– Det ska bli intressant att följa hur de fungerar i vår verksamhet. Dessa ”speglar” är mindre känsliga för regn och bländning och inte lika utsatta för yttre åverkan eftersom de är så mycket mindre än traditionella backspeglar, säger Liv Najjar.
De lastbilar som levererats är tvåaxlade eActros 300 distributionsbilar med en totalvikt på 19 ton och en maxlast på 8 ton. Skåpen är från Salaskåp och bilarna har bakgavellyftar från Zepro. Batterierna på 336 kWh ger en räckvidd på cirka 30 mil.
Postnord upplever i dag ett stort intresse för sina eldrivna lastbilar.
– Våra eActros är inte dieselbilar som fått en elmotor utan att de är helt byggda för eldrift. Vi har till exempel ingen kardanaxel utan motorer och växellåda är integrerade direkt i den drivande bakaxeln. Det både sänker tjänstevikten och minskar energiåtgången, säger Mattias Lindebäck.
Postnords fjärrlastbil eActros 600 uppmättes till en förbrukning på 11,2 kWh/mil med trailer och 40 tons bruttovikt på vanliga vägar. Det motsvarar 1,2 l/mil i diesel. Eller en energikostnad på runt 15 kronor milen.
Foto: Postnord.