2024 var året då tillväxten för elbilar stannade av samtidigt som laddhybriderna ökade. Inbromsningen för elbilar har resulterat i att trenden med minskade utsläpp från nya bilar är bruten och Sveriges utsläpp ökade med cirka 3 gram koldioxid under året. 2025 förväntas bli ett svagt år med marginellt ökade registreringar jämfört med 2024, menar Mobility Sweden.
Totalt registrerades 269 498 personbilar under 2024, en minskning med 7 procent jämfört med 2023. Antalet elbilar sjönk med 16 procent, medan laddhybriderna ökade med cirka 3 procent. Andelen laddbara personbilar minskade därför med en procentenhet jämfört med 2023. Företagsmarknaden fortsätter att driva elektrifieringen. Regeringens aviserade politik räcker inte för att stimulera efterfrågan utan fler styrmedel krävs för att vända trenden.
Inbromsningen av elbilar har lett till att trenden med minskade utsläppsnivåer från nya bilar har brutits. Under 2024 ökade koldioxidutsläppen i Sverige från nya personbilar från 61 till 64 gram per kilometer (Trafikverkets och Transportstyrelsens definitiva siffra för 2023 – och Mobility Swedens preliminära siffra för 2024).
För att Sverige ska nå ESR-målen och etappmålet för inrikes transporter och för att omställningen ska bli rättvis behövs åtgärder som stimulerar efterfrågan på elbilar, säger Mobility Sweden.
– Det är en oroande men väntad utveckling med höjda utsläppsnivåer till följd av den svaga utvecklingen av elbilar. Nu när det ekonomiska läget blir bättre för många hushåll och företag har regeringen ett guldläge att införa nya effektiva styrmedel för att återigen få fart på elektrifieringen för att minska utsläppen från nya bilar, förklarar Mattias Bergman vd på Mobility Sweden.
För lätta lastbilar minskade nyregistreringarna till 38 318, en minskning med 12 procent jämfört med 2023. Samtidigt ökade andelen eldrivna lätta lastbilar från cirka 20 till 22 procent. Den svaga byggmarknaden har försenat marknadsintroduktionen av lätta ellastbilar och därför behöver styrmedlen för att stimulera elektrifieringen förlängas och inte fasas ut.
De tunga lastbilarna minskade under året med 21 procent till 5 230. Av dessa var 6,5 procent eldrivna, en ökning från 4 procent 2023. Styrmedel för köp av nya ellastbilar har bidragit till den svagt positiva utvecklingen, men den motverkas samtidigt av sänkta fossila drivmedelsskatter.
– Sänkt elskatt för fordonsladdning och incitament för ökad efterfrågan av fossilfria transporter är nödvändigt för att elektrifieringen av tunga transporter ska ta fart, fortsätter Mattias Bergman.
Bussmarknaden minskade mest med 30 procent jämfört med 2023 och 783 nya bussar registrerades. Andelen eldrivna bussar låg på 32 procent, vilket är en ökning från 28 procent 2023. Regional- och långdistansbussar behöver fortsatt stödjas genom Klimatpremien samtidigt som laddinfrastrukturen för bussar måste byggas ut där de har naturliga väntetider.