Det är viktigt att mötas i dessa osäkra tider, sade Andreas Carlson och betonade konferensens stora betydelse för hela transportsektorn oavsett transportslag.
– Alla i det här rummet förstår vikten av att återta allt vägunderhåll och vi maxar även på järnväg. Vi ska inte ställa transportslagen mot varandra, alla är viktiga, sade han i sitt tal.
Statsrådet hade via länk bjudit in en av dem som arbetar med att hålla igång den ukrainska järnvägen: Oleksandr Pertsovskyi, chef för Ukrainian railways.
– Det är vår verklighet. Vi lever under attacker dagligen. Vi vill gärna ha hjälp av er i Sverige för att träna upp och få mer kunskap. Det kan handla om att förbättra järnvägen, utbilda lastbilschaufförer och experter inom flygsektorn, sade Oleksandr Pertsovskyi till konferensdeltagarna.
Bildjournalisten Jelle Krings som dokumenterat den ukrainska järnvägen visade bilder från kriget och berättade om sina möten med järnvägsanställda och deras anhöriga i Ukraina.
Anders Peterson, biträdande professor i trafiksystem vid Linköpings universitet, jämförde den svenska och den ukrainska järnvägen.
– I Ukraina går tågen i tid, men till skillnad mot Sverige är det väldigt mycket luft i tidsplaneringen, betydligt färre tåg och väldigt mycket mer personal på plats, sade Anders Peterson.
Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen och ordförande i ShiftSweden, menade att flera parter måste bidra för att de svenska tågen ska bli mer punktliga.
– Var och en måste ta sitt ansvar, en tredjedel infrastrukturen, en tredjedel fordonen, en tredjedel väder och vind, oavsett vem som är skyldig är det bättre att jobba ihop, sade Catharina Elmsäter-Svärd.
Konferensens andra dag inleddes med temat Cirkularitet, mycket enkelt uttryckt ett system som bevarar materialens värden så länge som möjligt.
– Sverige har i grunden fantastiska förutsättningar för företagen att öka sin konkurrens genom omställning till en cirkulär ekonomi, sade Mattias Philipsson, ordförande för delegationen för cirkulär ekonomi och vd för Svensk Plaståtervinning.
Kristina Lundberg, förändringsledare på Ecoloop, betonade att det behövs gemensamma strategier och målbilder för att ett cirkulärt samhälle ska bli verklighet. Det går inte heller att vänta på att andra ska ta initiativ och göra jobbet.
– Det är alltid någon annans ansvar. Alla sitter på var sin pusselbit eller kanske ska det vara kugghjul. Samhället är inte organiserat för cirkularitet. Det behövs bonus och incitament. Krav räcker inte, sade Kristina Lundberg.
Transportforum samlade i år närmare 1 200 deltagare och bjöd på ett brett spektrum av aktuell transportforskning.
Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson inleder Transportforum 2025.Foto: Fotograf Satu.