Samarbete och förutsägbara rutter banar väg för fortsatt elektrifiering av vägtransporter. Foto: Scania. Samarbete och förutsägbara rutter banar väg för fortsatt elektrifiering av vägtransporter. Foto: Scania.

Samarbete lanserar rutt för batterielektriska lastbilar

Scania, SKF och LOTS Group samarbetar för att främja hållbar logistik genom att lansera en av Europas längsta rutter för batterielektriska fordon (BEV).

Rutten, som körs i samarbete med Ahréns Åkeri förväntas minska utsläppen avsevärt. Målet är att nå en minskning på 97 procent av koldioxidutsläpp (WtW) samtidigt som transportflödet effektiviseras i och med att 85 procent av fordonens årliga körsträcka körs med full last.

Rutten blir totalt 221 000 km/år vilket innebär en besparing på 298 ton CO₂ utsläpp. Detta motsvarar CO₂ utsläpp från 210 personbilar under ett år i Sverige.

Initiativet visar att implementering av elektriska transporter är en genomförbar strategi för att skapa hållbara logistiklösningar. I Europa körs 60 procent av all vägfrakt över 300 km per dag vilket visar att även de mer komplexa och omfattande delarna av transportsystemet har potential att elektrifieras.

Partnerskap är ett stort steg framåt i övergången till hållbar logistik, menar Johan Palmqvist, Managing Director Europe, LOTS Group, genom att med samarbete mellan transportköpare, transportörer och laddpartners reduceras inte bara utsläppen utan maximerar även nyttjandegraden
– Det är nyckeln till ekonomiskt hållbara transporter. Vårt mål är att detta ska bli ett riktmärke för framtida logistiklösningar i Europa, säger Johan Palmqvist.

Målet är att skapa återkommande rundturer med garanterade volymer och hög nyttjandegrad av fordonen för att sänka den finansiella risken för investeringar i grön teknik. På så sätt visar projektet att hållbar logistik är miljövänlig och kostnadseffektiv.

Planen för implementeringen av elektriska fordon sker stegvis, där flöden verifieras under första delen av 2025 och fullskalig drift planeras till mitten av året.

Hampus Ahrén, verksamhetsansvarig för Ahréns Åkeri.
– Genom att säkerställa full beläggning i båda riktningarna och optimerad laddning ser vi inte bara stora miljöfördelar utan också en betydande effektivisering av vår verksamhet. Långsiktiga kontrakt och stabila volymer ger oss möjlighet att investera i grön teknik vilket gör detta partnerskap både hållbart och ekonomiskt fördelaktigt, säger han.

Partnerskapet kommer att verifiera alla operativa parametrar inklusive optimering av energianvändning, prissättning av el och maximalt utnyttjande av fordonen, innan övergången till full drift i två skift sker.

På Scania är man entusiastiska över att se hur samarbete mellan ledande industriella aktörer banar väg för elektriska transporter och en omdefiniering av logistiksystemet i stort. – Partnerskapet mellan SKF, LOTS och Scania visar att frakt med batterielektriska fordon är möjligt, inte bara för kortare stadsrutter utan också för långdistans- och tyngre transporter.

Partnerskapet går i linje med Scanias syfte, att driva skiftet till ett hållbart transportsystem, säger Gustaf Sundell, chef för Scania Ventures och New Business.

LOTS Group är ett helägt dotterbolag till Scania och en plattform som för samman transportköpare för att optimera logistiktjänster. Genom Scanias kontrolltorn samordnas transportflöden medan LOTS Group utför ruttoptimering och laddningshantering med digitala verktyg för att effektivisera resursanvändningen. LOTS och Scania utvecklar elektriska transporter och erbjuder kunder hållbara och effektiva lösningar.

Om artikeln

Publicerad: 2025-01-17 11:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Ahréns Åkeri Elektrifiering Ellastbil Fossilfria transporter Godstransport Klimatomställning LOTS Scania SKF Vägtransport