Samarbete viktigt för att utveckla hållbara transporter

Girteka och ett tyskt läkemedelsföretag ingick ett samarbete för att utforska hur batteridrivna elektriska fordon (BEV) kan minska utsläppen inom läkemedelslogistik. Genom detaljerad analys, ruttoptimering och praktiska tester gav samarbetet handlingskraftiga insikter om hur att integrera hållbara lösningar samtidigt som operativ effektivitet bibehölls.

Under projektet testades ett fullastat eldrivet ekipage på en 30 mil lång inrikestransport tur och retur i syfte att utvärdera minskningar av koldioxidutsläpp jämfört med traditionella diesellastbilar.

Som första steg genomfördes analys- och simuleringsprocessen. Simuleringen omfattade bedömningen av ellastbilens inverkan på minskning av CO₂-utsläpp jämfört med en diesellastbil.

Resultaten var lovande och visade en minskning av utsläppen med 25 procent även när man använder el från det lokala nätet.
CO₂-utsläpp med dieselbil: 408,3 kg per arbetsdag
CO₂-utsläpp med hjälp av ellastbil (lokalt nät): 300,7 kg per arbetsdag
CO₂-utsläpp med ellastbil (förnybar energi): 0 kg per arbetsdag

Under planeringsfasen uppstod en rad logistiska utmaningar, särskilt när det gäller laddningsmöjligheter på plats. Läkemedelsföretagets anläggningar hade begränsad nätkapacitet vilket gjorde laddning både vid avfärd och ankomst omöjlig.

Tillsammans med kunden analyserade Girteka flera alternativ som bland annat offentliga laddningslösningar nära depån.
– Men det skulle ha krävt att släpet måste ställas av. Med hjälp av expertis och analyser kunde vi utveckla en optimerad lösning som undvek sådana störningar, upprätthöll leveransscheman i tid och förbättrade den totala effektiviteten, säger Andrius Žukauskas, chef för e-mobilitet på Girteka.

Fordonet som sedan användes i projektet praktiska fas då teorin skulle, var en Mercedes-Benz eActros 600 utrustad med ett 621 kWh batteri.

I testfasen renderade samarbetet i betydande framsteg. Det valda fordonet möjliggjorde optimerad ruttplanering vilket eliminerade behovet av laddning och därmed frånkoppling av släp under resan. Genom att använda solcellsdriven laddningsinfrastruktur blev resultatet ännu bättre vilket minskade utsläppen till noll.

Under fem dagar gjordes rigorösa tester längs den 30 mil långa rutten. Viktiga resultat från denna testfas var:
Minskat antal stopp då endast en laddning behövdes under ressan
Förbättrad effektivitet med maximerade inställningar sparades tid genom att und´vika extra stopp.
Energiprestanda. Lastbilen uppnådde en räckvidd på upp till 55 mil på en enda laddning vilket överträffade de initiala förväntningarna.
Miljöpåverkan. Användning av soldrivna offentliga laddstationer möjliggjordes en konsekvent 100-procentig CO₂-minskning vilket visar att elfordon inom läkemedelslogistik med stränga miljömål fungerar.

Samarbetet belyser hur viktigt det är med just samarbete kring innovation för att utveckla hållbara transportlösningar som klarar både miljömässiga och operativa utmaningar.

Genom att förena expertis från flera företag inklusive tillverkare, transportörer, kunder och infrastrukturleverantörer är det möjligt att designa skräddarsydda lösningar som möter de stränga kraven från, i detta fall, läkemedelsindustrin samtidigt som hållbarhetsmål främjas.