Mot bakgrund av detta har yrkestrafikgrupperna i större utsträckning börjat samverka för att få ihop mer kompetens på samma plats och kunna göra bättre kontroller där man även använder kompetensen från dokumenttekniker, gränspolis, hundar, drönare för djupare kontroller.
Under två dagar vecka 4 samlas Västerås, Uppsala och Faluns trafikgrupper för samverkan vid några platser i södra Dalarna. Konceptet blir väldigt lyckat då man kan använda sig av flera specialistkompetenser för att komma åt utstuderat fusk.
Redan under första dagen skrivs det sanktioner på otillåtet cabotage, hindras fortsatt färd för dåliga däck samt utfärdas många böter för undermåliga lastsäkringar.
Ett exempel på dåliga däck utgörs av en polsk lastbil på väg att lasta i Borlänge och som stoppas i Hedemora. Här finner man att det sitter ett sommardäck på ena sidan av framaxeln och däcket på andra sidan axeln har ett mönsterdjup som knappt klarar sommardäcksgränsen.
Det polska ekipaget klampas granne med däckverkstaden i Hedemora, men något däckbyte görs inte av verkstaden. I stället står ekipaget kvar i ett dygn i väntan på att en kollega ska leverera två nya däck från Polen.
Dagen efter kommer också ett rejält snöväder, men chauffören låter sig inte avskräckas utan kryper på marken i snögloppet för att byta däcken själv innan han tillåts fortsätta färden.
Under andra dagen inträffar tyvärr ett antal trafikolyckor i snövädret som tar i anspråk några av patrullerna i insatsen, men tack vare att det finns flera grupper på plats kan trafikinsatsen ändå fortgå på andra platser.
Ytterligare en trafikolycka inträffar ovanför Avesta i snöovädret och då omhändertas en person som vistas olagligt i landet.
Bland andra dagens ekipage sticker en turkisk förare ut. Han kör i skift med sig själv vilket leder till en sanktionsavgift.
Trots snöoväder och trafikolyckor är trafikinsatsen lyckad med böter och sanktionsavgifter på nära 200 000 kronor till den svenska statskassan.