Scania ger fem tips om hur du kan påbörja din elektrifieringsresa. Foto: Scania. Scania ger fem tips om hur du kan påbörja din elektrifieringsresa. Foto: Scania.

Scania tipsar om hur att elektrifiera

Funderar du på att ta in elfordon i din verksamhet? Är du nyfiken på hur du startar din elektrifieringsresa? Scania hjälper dig med tips på de fem första stegen för att påbörja din elektrifieiringsresa.

I takt med att intresset för elektriska tunga transporter växer upptäcker många åkerier att elektrifiering innebär unika utmaningar. Lastbilen i sig är bara en del av ekvationen. Faktorer som laddinfrastruktur, energiförsörjning och verksamhetsplanering kan ofta verka mer komplexa.

Men låt inte det hindra dig från att utforska potentialen i att elektrifiera din flotta, säger Scania.
– Nyckeln är att närma sig det steg för steg, säger Joel Lundgren, e-Mobility transition expert på Scania.

Ett exempel på ett åkeri som inte låtit sig skärmmas av utmaningarna är Falkenklevs Logistik.

Här följer Joel Lundgrens tips på fem steg för att hjälpa åkare att börja sin elektrifieringsresa.

Steg 1: Analysera din nuvarande verksamhet
Ingenting ger tydligare insikter om potentialen för elektrifiering än verklig data från dina fordon. Det är därför det första steget i elektrifiering är en detaljerad analys av din befintliga flotta.

Med Scanias interna analysverktyg undersöker Scanias team kritiska faktorer som rutter, förarbeteende, dagliga avstånd, laddningsplatser och naturliga stilleståndsperioder som raster eller övernattningsstopp. Analysen omfattar även nyttolaster och väglag, samt topografi.
– Kuperad terräng kan till och med vara en fördel om den hanteras strategiskt med regenerativ bromsning i nedförsbacke, säger Lundgren.

Steg 2: Prioritera de enklaste vinsterna
Nästa steg begränsar analysen till specifika transportflöden som är mest lämpade för elektrifiering. Prioritet ges ofta till flöden där lastbilar kan ladda vid en hemmadepå eller under naturliga stillestånd vilket ger en praktisk utgångspunkt för elektrifiering samtidigt som störningar i driften minimeras.

Steg 2 inkluderar vanligtvis också en första diskussion om potentiella fordonsspecifikationer eftersom olika konfigurationer av batteristorlek och effekt kan påverka laddningsbehoven avsevärt.

I det här steget identifierar Scania vilka flöden som kan elektrifieras direkt och vilka som kan vara intressanta att överväga i framtiden.
– Tidigare fokuserade vi främst på repetitiva och förutsägbara rutter, men med Scanias bredare och mer flexibla portfölj kan vi nu elektrifiera nästan alla rutter, säger Lundgren.

Steg 3: Analysera ditt laddningsbehov
Med dina transportflöden identifierade och prioriterade, är nästa steg att analysera din flottas laddningsbehov. Scanias team, inklusive nyckelpartners som Erinion, arbetar för att bestämma var, när och hur mycket laddning som krävs, och balanserar alltid kostnader och operativ effektivitet.

Detta inkluderar bedömning av nätkapacitet och planering för framtida behov för att säkerställa att infrastrukturen är skalbar, pålitlig och kostnadseffektiv.

Depå- och destinationsladdning är ofta de mest effektiva lösningarna i linje med naturliga avbrott såsom stillestånd under lastning och lossning eller övernattningsstopp när elpriserna vanligtvis är lägre.

Mellanladdning under dagen kanske inte behövs så mycket som många förare tror, menar Lundgren.
– Ofta behövs ingen mellanladdning alls eller så räcker det med bara en under dagen. Många kunder är förvånade över hur långt de kan köra med en delladdning och hur sällan de behöver ladda helt, säger Joel Lundgren.

Steg 4: Planera din investering och lansering
Med rutter, laddningsbehov och rätt lastbil identifierade, är nästa steg att skapa en skräddarsydd lösning som fungerar från dag ett och skalas med ditt företag.
– Scania erbjuder ett nyckelfärdigt tillvägagångssätt, som kombinerar fordonsspecifikationer, laddinfrastruktur och finansiering i en heltäckande plan, säger Joel Lundgren.

Scaniateamet hjälper dig också att navigera i finansiella arrangemang och identifiera relevanta bidrag eller incitament, inklusive statligt stöd som kan vara tillämpligt på din verksamhet, fortsätter Lundgren.

Den slutliga planen innehåller också allt från reparations- och underhållskontrakt till försäkringar och utvalda digitala tjänster, som syftar till att maximera drifttid, energieffektivitet och total driftsekonomi.

Steg 5: Börja din elektrifieringsresa
När leveransplanen är klar börjar den sista och mest spännande fasen – starten på din elektrifieringsresa.

För den första lastbilen tillhandahåller Scanias team omfattande utbildning för att hjälpa förare och ägare att förstå de viktigaste skillnaderna från diesellastbilar och hur man maximerar fördelarna med eldrift.
– Vissa saker skiljer sig åt och det är viktigt att veta hur man får ut det mesta av den här nya tekniken, säger Lundgren.

Även efter leveransen av fordonet finns Scanias team tillgängligt för stöd.
– Oavsett om du har frågor om drift, rutter eller laddning, är våra experter bara ett telefonsamtal bort. Resan slutar inte här utan det är början på ett långsiktigt samarbete, avslutar Joel Lundgren.

Om artikeln

Publicerad: 2025-01-13 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Elektrifiering Ellastbil Falkenklevs Logistik Fossilfria transporter Joel Lundgren Klimatomställning Scania