Under våren 2025 är det premiär för den elfte säsongen av Svenska Truckers på TV3 och Viaplay. Programmet är ett initiativ av Sveriges Åkeriföretag och i den nya säsongen kan tittarna fortsätta att följa de som har vägen som arbetsplats. ”Förbered dig på nya möten, nya berättelser och en ännu djupare inblick i det mångsidiga och samhällsviktiga chaufförsyrket”, skriver SÅ i ett pressmeddelande.
Svenska Truckers är en produktion som är initierad av branschorganisationen SÅ. Syftet med satsningen är enligt åkeriorganisationen att lyfta fram den samhällsbärande branschen och det varierande, underhållande och spännande chaufförsyrket. Tittarna får även fortsätta att följa servicetekniker på några av landets Scanias serviceverkstäder. Scania har sedan säsong 10 ett samarbete SÅ i realityserien.
– Det är otroligt inspirerande att se hur vår långsiktiga satsning på kommunikationskonceptet Svenska Truckers fortsätter att engagera och inspirera, säsong efter säsong. Serien väcker inte bara intresse för våra medlemmars verksamheter, utan bidrar också till att fler söker sig till chaufförsyrket, vilket är otroligt viktigt för kompetensförsörjningen, säger Charlotta Sved, Kommunikationschef på Sveriges Åkeriföretag.
Programmet belönades redan första säsongen 2020 med TV-priset Kristallen för Bästa reality-serie och har sedan dess blivit nominerad i olika kategorier ett flertal gånger. ”Kompetenta och karismatiska yrkesmänniskor som visar att de är duktiga på sitt yrke är numera etablerat som ett ärligt, populärt och engagerande TV-program”, skriver SÅ i sitt pressmeddelande.
Behovet av nya förare till åkerinäringen är fortfarande stort. Enligt den senaste Skolledarrapporten från TYA får 83 procent av transporteleverna jobb direkt efter avslutad examen. I Östergötland, Norrbotten, Halland, Blekinge, Värmland och Västra Götaland ligger dessutom den siffran på över 90 procent. Många av dessa har upptäckt yrket tack vare Svenska Truckers, förklarar SÅ vidare.
Enligt siffror i SÅ:s pressmeddelande ses varje avsnitt i linjär TV av i snitt över 200 000 tittare och ytterligare en stor publik finns på streamingtjänsten Viaplay.