Transportstyrelsen: Allt färre dör i vägtrafikolyckor

Antal döda i vägtrafiken minskar. Under 2024 omkom 210 personer i vägtrafiken, vilket är det lägsta antalet sedan coronapandemin. Det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.

2024 minskade antalet omkomna i vägtrafiken med nästan 20 personer jämfört med året innan. Nedgången märks tydligast för skyddade trafikanter, dit personbil, lastbil och buss räknas. För oskyddade trafikanter såsom cyklister, motorcyklister och fotgängare märks däremot ingen nedgång, utan det har skett en liten uppgång jämfört med de senaste fem årens genomsnitt.

– För första gången på flera år så ser antalet omkomna i vägtrafiken ut att minska, utvecklingen går åt rätt håll. En förklaring till att antalet dödade bilister minskar kan vara att medelhastigheten på våra vägar blir lägre och att regelefterlevnaden ständigt blir bättre. Att det inte märks någon nedgång av antalet oskyddade trafikanter är mer oroväckande och frågan om åtgärder för ökad trafiksäkerhet inne i städerna blir allt mer aktuell, säger Jonas Bjelfvenstam, Transportstyrelsens generaldirektör.

Av de omkomna var 59 kvinnor och 151 män, 11 var under 18 år och 83 var 65 år eller äldre. Det innebär att 40 procent av alla som omkom i trafiken under 2024 var 65 år eller äldre.

Antalet svårt skadade var 1 578 och lindrigt skadade var 12 100.

Av de omkomna var 111 skyddade trafikanter – 100 av dem hade färdats i personbil, övriga i lastbil eller buss. Den vanligaste olyckstypen var singelolyckor (44 omkomna) och mötesolyckor (42 omkomna). Dessa två olyckstyper är de vanligaste för dödsolyckor, vilket följer samma mönster som tidigare år.

För oskyddade trafikanter gäller följande:

• Motorcyklister: 34 omkomna på MC vilket är en ökning med 6 jämfört med snittet de senaste fem åren (de vanligaste olyckstyperna är 15 singelolyckor, 5 mötandeolyckor, 3 avsvängande och korsande).
• Moped: 2 avlidna satt på moped, vilket är något lägre än tidigare år.
• Cyklister: 26 omkomna cyklister, i nivå med åren innan (14 singelolyckor, 12 kollisionsolyckor med motorfordon).
• Fotgängare: 31 påkörda av motorfordon är 6 fler än snittet för de senaste fem åren och det högsta antalet sedan 2018. Under december omkom hela 6 fotgängare i kollision med motorfordon.

Regeringen antog 2020 nya etappmål för Sveriges trafiksäkerhetsarbete – Nollvisionen. Det innebär en halvering av antalet omkomna och en 25-procentig minskning av antalet allvarligt skadade till år 2030. I reella tal är målet max 133 omkomna i vägtrafiken år 2030. För att följa en jämn årlig nedgång till 2030 så skulle max 188 personer ha dött 2024.

– Att antalet döda i trafiken tydligt minskar under 2024 jämfört med åren innan är en viktig signal, men inte tillräckligt för att ligga i fas med nollvisionens mål. Berörda myndigheter, organisationer och företag måste tillsammans fortsätta det viktiga arbetet att utveckla olika lösningar och metoder för säkrare vägtrafik. Sedan måste också vårt individuella ansvar och beteende i trafiken förändras, säger Jonas Bjelfvenstam.

Antal skadade bygger uteslutande på polisrapporterade vägtrafikolyckor i Strada. För beräkning av antal omkomna används även andra källor såsom sjukvårdsrapporterade omkomna.

Utvecklingen av dödade och svårt skadade redovisas i tabeller på Transportstyrelsens webbplats under sidorna Statistik över vägtrafikolyckor.

Grafiken ovan visar antalet omkomna i vägtrafiken januari-december 2024. 210 personer omkom totalt, varav 111 var skyddade trafikanter och 99 oskyddade. Diagram visar även antalet omkomna per månad 2020-2024. Grafik: Transportstyrelsen

Sveriges officiella statistik fastställs i april av myndigheten Trafikanalys.

Om artikeln

Publicerad: 2025-01-14 08:51
Kategori: Nyheter
Taggar: Nollvisionen Statistik Trafikdödade Transportstyrelsen