Den 1 januari 2025 introducerades ett kilometerbaserat vägavgiftssystem i Danmark som
Ersatte eurovinjetten. I andra länder med eurovinjett, exempelvis Nederländerna, Luxemburg och Sverige, fortsätter den tidigare vägavgiftslösningen att användas.
Den danska vägavgiftsoperatören tillhandahåller inte en nationell ombordenhet. I stället erbjuds ruttbokning i förväg via kreditkort som tillval vilket kanske inte är det smidigaste sättet att betala vägavgift på.
Den nya danska vägavgiften kan betalas enklare via ombordenheterna UTA Edenred’s
UTA One och UTA One next. Det enda UTA:s kunder behöver göra är att aktivera vägtullskontexten på ett UTA Service Center.
Olaf Schneider, direktör för vägavgifter och företagstjänster på UTA Edenred, säger att som ledande leverantör av vägavgiftslösningar stöder man sina kunder genom ändringar av det europeiska vägavgiftssystemet för att säkerställa den pågående mobiliteten.
– Det innebär att UTA:s kunder kan fortsätta att lita på sina beprövade ombordenheter UTA One och UTA One next för resor i och genom Danmark från den första januari, säger Schneider.
Den nya danska vägavgiften, som inkluderar en CO2-tariff, gäller för vikter på 12 ton eller mer utom för bussar. Det danska vägnätet är 10 900 kilometer långt. Tariffen varierar beroende på fordonets vikt, CO2-utsläppsklassen och det antal lågutsläppszoner som korsas. I de danska lågutsläppszonerna ingår Köpenhamn, Frederiksberg, Odense, Århus och Ålborg.
Anpassad till European Electronic Toll Service (EETS)-standarden, stöder UTA One och dess
efterträdare, den 4G-kompatibla UTA One next, betalning av vägavgifter i flera europeiska länder för en sömlös resa över gränserna. För närvarande kan UTA One next användas i 17
länder, medan UTA One kan användas i 16 länder.