Foto: Daimler Trucks. Foto: Daimler Trucks.

Daimler Truck fokuserar på försvarssektorn

Daimler Truck följer en tydlig tillväxtstrategi inom utveckling, produktion och försäljning av militära kommersiella fordon för logistikapplikationer. Med introduktionen av nya fordonsvarianter och ytterligare kvalificering av det befintliga försäljnings- och servicenätverket vill Daimler Truck svara ännu snabbare och med ett bredare utbud på kundernas krav från försvarssektorn.

Den ökade tillverkningskompetensen och utökade partnerskap avseende nya teknologier, utvecklingsprojekt och försäljning bör leda till att kunna erbjuda rätt portfölj för användarna.

Inom Daimler Truck ansvarar affärsenheten Mercedes-Benz Special Trucks för försvarssegmentet samt för segmenten brandbekämpning, katastrofhjälp och civilskydd. Vid produktionsanläggningarna i Wörth am Rhein (Tyskland) och Molsheim (Frankrike) bedriver Mercedes-Benz Special Trucks egen forskning och utveckling, implementerar individuella kundförfrågningar och producerar stora volymer för stora beställningar.

Från den extrema offroaden Unimog och Zetros till Atego, Actros och Arocs lastbilsmodellserier och tunga dragbilar, erbjuder Mercedes-Benz Special Trucks ett brett utbud av kompletta fordon i olika varianter från Euro III till Euro VI och kan även implementera specialutrustning på begäran.

Först nyligen har Mercedes-Benz Special Trucks investerat i vidareutvecklingen av modellserien Zetros och kan nu erbjuda alla varianter från tvåaxlig 4×4 till fyraxlig 8×8, med eller utan skyddad hytt med enkel- eller dubbeldäck och i olika utsläppsnormer.

Tillverkaren säljer även det Unimog-baserade FGA-chassit för skyddade karosser och levererar så kallade CKD-fordonkomponentsatser med vilka fordonen kan byggas självständigt på lokala produktionsplatser i kundens land.

Daimler Truck har varit rotat i de afrikanska, arabiska och asiatiska regionerna i decennier med sitt återförsäljar- och servicenätverk och arbetar nära med lokala partners och påbyggare. Med ”Mellanöstern/Afrika” Regional Center i Dubai erbjuder tillverkaren långsiktig kundnärhet och snabb och okomplicerad tillgång till fordon och reservdelar.

På IDEX i Abu Dhabi, en av världens ledande mässor för säkerhet och försvar, kommer Mercedes-Benz Special Trucks att visa upp delar av sin portfölj från 17 till 21 februari 2025. Där visar man upp fyra fordon för försvarets utbyggnad som är speciellt designade för robust användning i hög värme och dammiga sandiga områden. Det är bland annat två lastbilar från Zetros terrängmodellserie, en Arocs tunga dragbil och det variabla chassit för skyddade karosser (FGA).

Mercedes-Benz Zetros är byggd för militära operationer i regioner med begränsad infrastruktur. I fordonet är förarhytten placerad bakom framaxeln vilket ger en låg totalhöjd, avsevärt minskade vibrations- och stötbelastningar för personal och laster, högre körsäkerhet och högre hastigheter i obanad terräng. För arbete i motorrummet behöver hytten inte fällas, delar av bemanningen kan vara kvar i fordonet och säkerställa användningen av kommunikationssystem och andra fordonsfunktioner under tiden.

Alla Zetros-modellerna är utrustade med OM 460 in-line sexcylindrig dieselmotor som erbjuder en effekt på upp till 375 kW (510 hk) och är även lämplig för drift med NATO-bränsle F-34. Ett maximalt vridmoment på upp till 2 300 Nm är tillgängligt från en cylindervolym på 12,8 liter. 16-växlad växellåda eller Allison automatisk vridmomentomvandlare, tvåstegs växellåda, inkopplingsbara differentialspärrar, stora in-/avgångs- och rampvinklar och flera andra tillbehör som gör körning i sand, lera, korsning av floder och i brant terräng möjlig.

Zetros kan användas som en semitrailerdragbil och klarar totalvikter på upp till 120 ton och, tack vare många karosslösningar, för att lösa ett brett utbud av transportuppgifter.

Man presenterar även Zetros 3351 AS 6×6 som en semitrailerdragbil för transport av hjul- eller bandfordon. Fordonet har plats för tre personer i hytten bakom framaxeln samt en sovplats och förvaringsutrymme för utrustning.

Zetros är utrustad med TLS 2.25 transportlastsystem med dubbelvinsch från HPC Maschinenbau. Dragkraften per vinsch är upp till 250 kN vilket gör att hjul- eller bandfordon med totalvikter på upp till 70 ton kan lastas.

Sammanfattningsvis säger Franziska Cusumano, chef för Mercedes-Benz Special Trucks: ”Steg för steg utökar vi vår verksamhet inom försvarssektorn. Vi har tagit fram en tydlig strategi för detta med mottot ”Väx och investera”. De avtal som slutits och fordonen som överlämnats i stort antal förra året, understryker att våra logistiklösningar är skräddarsydda för olika kunders behov och deras olika driftsättningsscenarier”.

Foto: Daimler Trucks.
Foto: Daimler Trucks.

Om artikeln

Publicerad: 2025-02-04 11:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Daimler Trucks Försvaret IDEX Krig Mercedes-Benz Special Trucks Militärfordon