Under de kommande veckorna ska hundratusentals danskar åka på skidsemester och oavsett om resan går söderut till Alperna eller till norska och svenska fjällen är bilen det föredragna transportmedlet för många.
Danska förare är generellt sett väl uppdaterade på rekommendationer för vinterkörning i Danmark, men ska du åka utomlands gäller andra regler och nu har nya lagkrav trätt i kraft i både Tyskland och Sverige.
– Även om de danska fordonsägarna är vana vid att det inte finns några specifika lagstadgade krav på vinterdäck, så måste man i både Sverige och Tyskland nu ha däck med bergs- och snöflingalogotypen om det är vinterförhållanden och det är förarens eget ansvar att ha kontroll över gällande regler, säger Jesper Valentin Lund, konceptansvarig på den rikstäckande verkstadskedjan AutoPartner.
Han fortsätter.
– Generellt sett är danskar bra på att sätta sig in i reglerna, men om du ska till en destination där du har kört tidigare kan du lätt glömma att kolla efter uppdateringar. Därför riskerar många att bli förvånade eftersom de trodde att de hade reglerna på plats, säger han.
När det råder vinterväglag vilket inkluderar snö, is, slask eller frost på vägen, är det nu obligatoriskt i Tyskland att köra med vinterdäck eller helårsdäck märkta med bergs- och snöflingesymbolen, även känd som 3PMSF (Three- Peak Mountain Snowflake). Dubbdäck är dock förbjudna i Tyskland.
I Sverige är det från 1 december till 30 mars obligatoriskt att köra med vinterdäck eller helårsdäck med ett mönsterdjup på minst 3 millimeter när det är vinterförhållanden och från 1 december 2024 ska vinterdäck nu vara märkt med en bergs- och snöflingesymbol eller vara besatt för att uppfylla lagkrav.
Däck som endast är märkta med M+S (Mud & Snow) som många bilar i Danmark körs med, uppfyller inte längre kraven för vinterdäck i Sverige och Tyskland.
Oavsett kraven på vinterdäck i de olika länder som danskarna oftast reser till på skidsemestrar, är det väsentligt att man som förare ser till att vinterdäcken är effektiva under vinterförhållanden.
För att ett vinterdäck ska vara effektivt i hala förhållanden rekommenderas att däckets slitbana, av säkerhetsskäl, inte är under fyra millimeter.
– Detta oavsett vad det enskilda landets lagstiftning säger. Dessutom bör man se till att känna till reglerna, inklusive eventuella nya uppdateringar, i de länder man ska köra i, säger Jesper Valentin Lund.