Syftet med förändringen är att öka trafiksäkerheten genom att säkerställa att fordon är utrustade med lämpliga däck under hela den period då vinterväglag kan förekomma. Detta innebär att bilister måste vara mer uppmärksamma på väderprognoser och vägförhållanden för att avgöra när vinterdäck behövs.
Nu skickas två alternativ ut på remiss och i båda alternativen föreslår regeringen att tunga fordon får krav på sig att ha snökedjor under en ny, förlängd tidsperiod. Det rapporterar Ekot, SR.
Förslagen har mottagits med blandade reaktioner. Vissa trafiksäkerhetsexperter välkomnar flexibiliteten och menar att det kan leda till bättre anpassning efter faktiska vägförhållanden. Andra uttrycker oro över att avsaknaden av fasta datum kan skapa osäkerhet bland bilister och leda till varierande tolkningar av när vinterdäck ska användas.
Regeringen har ännu inte specificerat hur övervakning och efterlevnad av de nya reglerna ska genomföras, men det förväntas att polisen kommer att spela en central roll i att bedöma om fordon är korrekt utrustade för rådande vägförhållanden.
Det är viktigt för alla trafikanter att hålla sig informerade om de nya reglerna och att regelbundet kontrollera både väderleksrapporter och vägförhållanden för att säkerställa säker körning under vintermånaderna.
Sveriges Åkeriföretag, SÅ, välkomnar regeringens arbete med att förbättra framkomligheten under vintermånaderna med bland annat nya krav på vinterdäck.
Rätt utrustade fordon är viktigt för framkomligheten på vägarna vid vinterväglag. För att nya regler om utrustning ska vara verkningsfulla måste de emellertid åtföljas av fler och regelbundna kontroller av tunga fordon, skriver SÅ i ett pressmeddelande.
– Förslagen aktualiserar även det angelägna behovet av åtgärder för att förbättra det förebyggande arbetet i vinterväghållningen. Formerna för hur vinterväghållningsresurserna handlas upp, leds och styrs för att rätt bekämpningsmetoder ska sättas in i rätt tid och i rätt omfattning, måste förbättras. Här återstår ett stort och viktigt arbete, säger Oscar Hyléen, vd i SÅ.
Proffs har utan framgång sökt Transportstyrelsen för att bland annat få svar på vilka datum som förslaget innebär för användande av dubbdäck.