Gig-företag pekar på den enskilde förarens ansvar att ha rätt behörigheter, men kan det/får det vara så enkelt att "två sina händer"? Foto: Trafikverket. Gig-företag pekar på den enskilde förarens ansvar att ha rätt behörigheter, men kan det/får det vara så enkelt att "två sina händer"? Foto: Trafikverket.

Gig-transporter utan körkort – en trafikfara som ska bort

Gig-ekonomin har snabbt vuxit och revolutionerat hur vi ser på arbete och tjänster. För många innebär den flexibilitet och nya möjligheter, men det finns en allvarlig baksida. Transporter utförda av förare utan körkort är en fara för alla som vistas på arbetsplatsen Vägen samt bidrar till en osund konkurrens.

Företag bakom transporttäta gig-tjänster som matleveranser och flytthjälp har i många fall bristande kontroll på om deras förare ens har körkort. Detta är inte bara oacceptabelt, det är en allvarlig risk för trafiksäkerheten.

En granskning av Hem & Hyra avslöjar en verklighet där förare utan körkort ändå kan accepteras i appar som förmedlar transporttjänster.

Artikeln beskriver bland annat hur en förare som saknade körkort och mot en kund uppvisade ett våldsamt beteende, kunde arbeta via appen Tiptapp. Att människor utan rätt kompetens och tillstånd kan arbeta som yrkesförare får förödande konsekvenser inte bara för kunder utan även för alla medtrafikanter.

Det är viktigt att påpeka att yrkesförare bör ha mer än bara ett körkort. De bör också ha rätt typ av körkort för fordonet och situationen de arbetar i. En yrkesförare ska dessutom ha god kännedom om säkerhetsbestämmelser och lagar. Att företagen bakom appar och gig-tjänster inte kontrollerar att detta gäller även för deras utövare är att blunda för sitt ansvar.

Det uppdagas allt fler exempel på hur gig-ekonomin suddar ut gränserna mellan privatperson och yrkesutövare. Transportstyrelsen ställer tydliga krav på yrkesmässig trafik, krav som många av dessa gig-förare inte uppfyller.
– För ett företag som erbjuder flytt- och transporttjänster via en app borde det vara självklart att ansvaret för att kontrollera förarnas kvalifikationer ligger hos dem, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare hos M Sverige.

Ett vanligt argument från företagen är att de bara tillhandahåller en plattform och att det är upp till användarna att se till att lagar och regler följs. Detta resonemang håller inte, menar M Sverige.

Om ett företag förmedlar tjänster som utförs av människor i trafiken, oavsett om det är matleveranser, flytt eller budkörningar, måste företaget ta ansvar för att tjänsterna sker på ett säkert och lagenligt sätt. Det handlar inte bara om att kontrollera körkort utan även om att utbilda förare i grundläggande trafiksäkerhet.

Jämför detta med traditionella taxiföretag eller transportbolag som måste följa strikta regler och genomgå regelbundna kontroller.
– Varför ska gig-företag slippa undan detta ansvar? De konkurrerar på samma marknad och erbjuder liknande tjänster. En sådan ojämlik spelplan är både orättvis och farlig, säger Jacob Sidenvall.

För att förbättra trafiksäkerheten måste tydligare regler och krav införas för företag inom gig-ekonomin föreslår Riksförbundet M Sverige:
1) Obligatorisk kontroll av körkort och tillstånd: Företagen måste verifiera att alla förare har giltiga körkort och, vid behov, rätt behörighet för yrkestrafik.
2) Ansvarsfördelning i lagstiftningen: Lagar bör tydligt ange att företag som förmedlar transporttjänster är ansvariga för att förare uppfyller lagstadgade krav.
3) Sanktioner vid brister: Om företag inte följer dessa regler, bör det leda till betydande böter eller, vid upprepade överträdelser, förbud mot verksamhet.

Trafiksäkerhet är en fråga som berör oss alla. När gig-ekonomins företag tillåter okontrollerade förare att delta i trafiken sätter de inte bara sina kunder utan också alla medtrafikanter i fara.
– Det bryter ned tilliten mellan trafikanter och i samhället i stort. Det är dags att vi ställer högre krav på dessa företag. Säkerhet ska aldrig vara valfritt, säger Jacob Sidenvall.

Gig-ekonomin är en del av arbetsmarknaden där man får betalt per arbetsinsats därav namnet ”gig”, i stället för att vara anställd. Ofta är gig förknippat med tjänster.