Renault Trucks E-Tech C 10x4, utrustad med Schwing-Stetter elblandare, kommer att presenteras exklusivt på SCHWING Groups monter under Bauma-mässan i München i år. Foto: Renault Trucks/Schwing-Stetter. Renault Trucks E-Tech C 10x4, utrustad med Schwing-Stetter elblandare, kommer att presenteras exklusivt på SCHWING Groups monter under Bauma-mässan i München i år. Foto: Renault Trucks/Schwing-Stetter.

Innovativ lösning för betongtransporter

Renault Trucks och Schwing-Stetter presenterar en innovativ lösning för transport av koldioxidfri betong. Fordonet kommer att presenteras exklusivt i Schwing Stetters monter under tyska Bauma-mässan mellan 7-13 13 april 2025 i München.

Att utöka batterielektrisk teknologi för nya användningsområden kräver utveckling av skräddarsydda lösningar. Betongtransporter som kräver hög nyttolast påverkas direkt av batterivikten.

För att förena driftseffektivitet, ekonomisk prestanda och kravet på dekarbonisering, har Renault Trucks och tyska Schwing-Stetter utvecklat en dubbel innovation – en femaxlig Renault Trucks E-Tech C utrustad med en helt elektrisk blandare som kan lasta upp till 10 m3 betong.

Renault Trucks och Schwing-Stetter som är bland de främsta inom betongtransporter, har kombinerat sin expertis. Tillsammans har de utvecklat en 100 procent elektrisk lösning som ger ett nollutsläppsalternativ för proffs inom byggbranschen.

Betongtransporter kräver hög nyttolast av både tekniska och ekonomiska skäl. Till exempel kan en diesellastbil utrustad med en konventionell blandare lasta upp till 8 m3 betong i de flesta europeiska länder beroende på nationella bestämmelser. Övergången till el på grund av batterivikten minskar lastkapaciteten. För att komma till rätta med detta har Renault Trucks designat en unik femaxlig modell – Renault Trucks E-Tech C 10×4, som kan lasta upp till 10 m3 betong.

Trots att fordonet har en extra axel bibehåller de en bra manöverbarhet vilket är avgörande för att kunna köra i exempelvis stadsmiljöer och komma in på byggarbetsplatser med begränsade utrymmen. Tack vare en ny design inklusive vertikal ompositionering av batterierna bakom hytten, möjliggör det frigjorda chassiutrymmet en kort hjulbas och en minskad svängradie.

Dessutom har Schwing Stetter utvecklat en helt elektrisk betongblandare som drivs direkt av lastbilens batterier. Denna integrerade lösning möjliggör noll CO2-utsläpp under drift.

Med en räckvidd på upp till 14 mil med 45 minuters mellanladdning, eller 110 km på en enda laddning, kan lastbilen genomföra fyra dagliga turer på 35 kilometer, en sträcka som är väl lämpad för typiska körningar mellan betongfabriker och byggarbetsplatser.

Renault Trucks kunder får hjälp med att välja rätt antal batterier och optimera laddningsstrategin, undvika överdimensionering som kan minska nyttolastkapaciteten, öka de totala driftskostnaderna och att inte i onödan öka miljöavtrycket.

Tack vare optimal batteristorlek, ökad nyttolastkapacitet och lägre energikostnader säkerställer detta nya elfordon en konkurrenskraftig kostnad per transporterad kubikmeter betong jämfört med dieselmodeller samtidigt som de följer de strängaste miljöbestämmelserna.

Renault Trucks E-Tech C 10×4 kommer att finnas tillgänglig i Schweiz, Irland, Nederländerna, Luxemburg, Finland och Slovakien där bestämmelser tillåter femaxlade lastbilar att köra med upp till 42 ton enligt nationell lagstiftning. Renault Trucks förespråkar en harmonisering av europeiska regler för att påskynda införandet av elektrisk teknik för betongtransporter.

Om artikeln

Publicerad: 2025-02-24 12:34
Kategori: Nyheter
Taggar: Bauma CO2 Elbetongbil Elektrifiering Klimatavtryck Renault Trucks Schwing-Stetter