IRU vill se fler vägar att gå för miljövänligare transporter. Foto: IRU. IRU vill se fler vägar att gå för miljövänligare transporter. Foto: IRU.

IRU: ”Nuvarande strategi för CO2-utsläpp en björntjänst för EU”

IRU menar att EU gör sig själv en björntjänst med sin nuvarande strategi för minskning av CO2-utsläpp och pekar på bristen på teknisk neutralitet som begränsar valet av hållbara tekniker för att uppfylla målen för CO2-minskning.

Över 20 organisationer har uppmanat EU-kommissionen att genomföra en tidig, teknikneutral revidering av CO₂-standardföreskrifterna och tillhandahålla de förutsättningar och incitament som behövs för ett fortsatt införande av miljöbilar.

Mitt under den pågående strategiska dialogen om fordonsindustrins framtid har 21 organisationer som representerar en bred värdekedja inom vägtransportsektorn gjort ett gemensamt uttalande.

De uppmanar EU-kommissionen att förutse översynen av CO₂-standardbestämmelserna med ett år – och se till att de är teknikneutrala. De uppmanar också kommissionen att införa de villkor och incitament som behövs för att uppmuntra ytterligare spridning av miljöbilar, snarare än att påtvinga den privata sektorn inköpsmandat mot den fria marknaden.

IRU:s EU-direktör Raluca Marian sade: ”EU gör sig själv en björntjänst med sin nuvarande strategi för utsläpp av koldioxid. Bristen på teknisk neutralitet begränsar valet av hållbara tekniker för att nå målen för CO₂-minskning.”

För att främja branschernas chanser att nå sina utsläppsmål bör kommissionen flytta fram revideringen av CO₂-standarderna med ett år. Den måste också fastställa de möjliggörande villkoren och incitamenten som behövs för att påskynda ett bredare upptag av rena fordon, fortsatte Raluca Marian.

Det måste finnas flera kompletterande vägar för koldioxidutsläpp, inklusive hållbara, koldioxidsnåla och förnybara bränslen för att uppnå EU:s mål samtidigt som kostnaderna minimeras.

Mandat som ålagts transportörer genom lagstiftning strider mot EU:s marknadsbaserade principer. Fokus bör i stället ligga på att utveckla nödvändiga möjliggörande villkor och tillhandahålla operativa och ekonomiska incitament för att göra det möjligt för transportörer att köpa och använda denna teknik.

Tack vare EU-kommissionens initiativ att lansera den strategiska dialogen om fordonsindustrins framtid har vi en unik möjlighet att påskynda koldioxidutsläppen av vägtransporter. Vi kan inte låta detta momentum glida i väg eller spåra ur på grund av tunnelseende”, säger Raluca Marian.

Som en följd av den strategiska dialogen om fordonsindustrins framtid som lanserades i slutet av januari, kommer den industriella handlingsplanen för fordonssektorn att presenteras den 5 mars.

Om artikeln

Publicerad: 2025-02-28 13:00
Kategori: Nyheter
Taggar: CO2 EU Godstransporter Incitament Klimatmål Raluca Marian Utsläpp Utsläppsmål Vägtransporter