Från det att våra unga fyller 15 år har de möjlighet att ta AM-körkort vilket innebär att man får köra moped och mopedbil med högsta tillåtna hastighet 45 km/tim och A-traktor, ett ombyggt fordon som vanligen är en personbil som hastighetsbegränsas till 30 km/tim.
För många, i synnerhet utanför storstadsregionernas utbyggda kollektivtrafik, innebär dessa fordon ökade möjligheter till studier och fritidsintressen då ungdomarna själva kan förflytta sig längre sträckor.
– Den friheten och de möjligheterna är betydelsefulla och värda att försvara, men de kommer inte utan risker, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle, Riksförbundet M Sverige.
I en nyligen presenterad rapport: ”15-åringars erfarenhet av att köra A-traktor, mopedbil eller moped: En enkätundersökning, av Helena Selander och Susanne Wallhagen för Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI)”, framgår att 20 procent av ungdomarna redan under sitt första år som fordonsförare varit inblandade i en trafikolycka. Även om de flesta olyckor endast lett till fordonsskador är risken för allvarliga personskador hög vid bristande trafikkunskaper.
Det körkort som krävs för denna typ av fordon är av klass AM. För att ta ett sådant ”moppekörkort” genomgår ungdomarna en tolvtimmarsutbildning varav minst fyra timmar ska vara praktiska körövningar. Men då samma AM-kort gäller för alla fordonsklasser sker den övningen oftast med vanlig tvåhjulig moped och ger behörighet till såväl mopedbil som A-traktor. Inom kort förväntas reglerna för A-traktor att ändras vilka kommer kräva 16 års ålder och ett särskilt körkort men också tillåta samma hastighetsgräns som för mopedbilen, 45 km/tim.
Tolv timmars utbildning med endast fyra timmar praktik på tvåhjulig moped är inte tillräckligt för att ungdomarna ska kunna färdas säkert i trafiken.
– Även med de nya reglerna för A-traktor kommer 15-åringar få köra moped och mopedbil på ”moppekort”, säger Heléne Lilja.
Riksförbundet M Sverige uppmanar föräldrar till ungdomar som ska börja ge sig ut i trafiken på egen hand att följa upp körutbildningen hemma.
– Åk med era ungdomar, se hur de beter sig i trafiken och iaktta hur de uppmärksammar andra trafikanter, säger Heléne Lilja.
När kraven och reglerna inte räcker till och de höga olyckstalen talar ett tydligt språk är det upp till de vuxna att ta ansvar.
– Vi vuxna har en skyldighet att följa upp våra ungdomars körning och säkerställa att de har de kunskaper som krävs. Det handlar om att vara en engagerad förälder och i vissa fall våga vara obekväm för att skydda våra barn i trafiken, säger Heléne Lilja.
Rapporten från VTI kommer fram till samma sak, och skriver: ”En viktig slutsats av studien är att föräldrarna bör vara mer involverade i AM-utbildningen och i större utsträckning körträna med den unge efter erhållet körkort. Detta bör åtminstone ske när de väljer att köra A-traktor eller mopedbil, eftersom ingen övningskörning på fyrhjuligt fordon ingår i körkortsutbildningen för AM”.
Heléne Lilja avslutar med en uppmaning till föräldrarna.
– Hoppa in i mopedbilen eller A-traktorn eller på mopeden om du törs och be om skjuts till affären. På vägen har du möjlighet att uppmärksamma ditt barn på risker och hur man beter sig i trafiken. Ett trafiksäkert beteende är avgörande för att ditt barn tryggt ska komma hem igen, säger Heléne Lilja.