Även de betydligt större batterierna i elbilar ger upp så småningom. När ett elbilsbatteri når 70 procent av sin ursprungliga kapacitet anses det vara uttjänt vilket påverkar bilens räckvidd.
Men i stället för att kassera dessa batterier kan de återvinnas och det är något som flera biltillverkare nu förbereder sig för, skriver Dagensps.
Flera biltillverkare planerar egna återvinningsanläggningar eller samarbetar med företag som redan är verksamma inom detta område. Mercedes-Benz har dock tagit ett stort steg genom att bygga en 6 800 kvadratmeter stor egen anläggning i Kuppenheim, Tyskland, för återvinning av litiumjonbatterier, som stod klart i oktober 2024.
Anläggningen kan återvinna upp till 96 procent av de värdefulla metallerna i varje elbilsbatteri. Initialt arbetar anläggningen med begränsad kapacitet, men inom två till tre år kommer den att kunna återvinna 2 500 ton batterimaterial per år.
Detta gör Mercedes-Benz till den första europeiska biltillverkaren som tar hand om hela processen för batteriåtervinning, från nedbrytning av batterierna till utvinning av sällsynta jordartsmetaller som kobolt, nickel och litium.
Anläggningen är byggd på platsen för en tidigare karosserifabrik och uppfördes på bara 18 månader till en kostnad av nästan 50 miljoner euro.
I dag kan upp till 99 procent av materialen i Mercedes-Benz bilar med förbränningsmotor återvinnas. Den nya anläggningen kommer att bidra till att öka hållbarheten hos deras elbilar. Återvinning av batterier i Tyskland minskar dessutom koldioxidutsläppen jämfört med att importera metallerna från andra länder.
Jörg Burzer, styrelsemedlem i Mercedes-Benz, säger att anläggningen förvandlar dagens batterier till morgondagens hållbara gruva för råmaterial. Han ser det som ett viktigt steg mot råvaruoberoende. Han tillägger dock att det fortfarande kommer att behövas en viss andel nya råmaterial från gruvor, uppskattningsvis 20 till 40 procent.
De återvunna metallerna kommer att användas för tillverkning av 50 000 nya elbilsbatterimoduler per år vilket motsvarar cirka 5 000 nya batteripack. Ett batteripack kan innehålla flera batterimoduler. Mercedes-Benz EQC har till exempel sex moduler.
Även om antalet återvunna batteripack är lågt jämfört med antalet nya elbilar som säljs varje år, är fabriken utformad för att kunna skala upp kapaciteten i takt med ökad efterfrågan.
Inledningsvis kommer anläggningen att fokusera på att återvinna batterier från prototyper och batteritester. Det finns för närvarande ett begränsat utbud av uttjänta litiumjonbatterier.
Mercedes-Benz första serietillverkade elbil, EQC, lanserades 2018 och batterimodulernas förväntade livslängd är åtta till tio år. Mercedes-Benz meddelar dock att de första återvunna batterimodulerna snart kommer att användas i en serietillverkad bil.
Anläggningen är förberedd för att hantera litiumjonbatterier, men tekniken kan anpassas för att återvinna litiumjärnfosfatbatterier och nickel-mangan-koboltbatterier, samt de solid-state-batterier som förväntas dyka upp inom de närmaste åren.
Kuppenheim-anläggningen blir kanske inte den enda. Mercedes-Benz planerar att bygga återvinningsanläggningar i andra regioner om efterfrågan är tillräcklig. Även om företaget för närvarande inte planerar att återvinna batterier från andra elbilsmärken, utesluter de inte detta i framtiden.