Mercedes-Benz nya lackeringsprocess ska minska CO2-avtrycket. Foto: Mercedes-Benz. Mercedes-Benz nya lackeringsprocess ska minska CO2-avtrycket. Foto: Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz nya lackering ”bättre för miljön”

Den nya processen kring lackeringen av förarhytter introducerar en produktionsteknik som gör det möjligt att avsevärt förbättra CO2-avtrycket för Mercedes-Benz lastbilstillverkning.

Mercedes-Benz fabrik i Wörth ändrar successivt sin lackeringsprocess av förarhytter till en innovativ, mer miljövänlig process. Den nya processen introducerar en produktionsteknik som gör det möjligt att avsevärt förbättra CO2-avtrycket för Mercedes-Benz lastbilstillverkning. Allt enligt företaget.

Lackeringen är den största enskilda energikonsumenten inom produktionen. Upp till 40 procent av denna energi kan sparas i framtiden tack vare den nya tekniken.

Andreas Bachhofer, chef för plats och produktion vid Wörth-fabriken, säger: ”Vi har lyckats utveckla och implementera en av de mest innovativa lackeringsprocesserna i världen på Wörth-anläggningen.”

Förutom ombyggnaden av deras monteringslinjer för tillverkning av fordon med alternativa drivningar, är den nya lackeringen en av de största förändringarna i deras produktion. ”För detta ändamål kommer vi att investera rejält på platsen under de närmaste åren och lägga en viktig grund för den framtida produktionen av den största Mercedes-Benz lastbilsfabriken”, säger Andreas Bachhofer.

Så kallade ultrahögfasta färgmaterial är nyckeln till den nya lackeringsprocessen som är betydligt slankare, mer energieffektiv och därför mer miljövänlig. Tack vare de nya materialen är vått-i-vått-applicering av färgerna möjlig och torkning mellan appliceringen av de olika skikten är inte längre nödvändig. Efter grundning kan efterföljande färgskikt appliceras direkt.

Samtidigt är de nya systemen extremt effektiva vid applicering av färgen och kräver betydligt mindre färgmaterial. Antalet målningsstationer som krävs och den tillhörande energiförbrukningen kommer också att minska avsevärt. I den nya anläggningen kan förarhytterna även torkas utan fossila bränslen.

Den helt nyutvecklade lackeringsprocessen introduceras successivt. I det första skedet av ombyggnaden installerades en av de nya lackeringsboxarna innan de befintliga linjerna successivt kan byggas om. Lackeringskonverteringen är planerad att vara klar 2026 och kommer att ske under pågående lastbilstillverkning vid fabriken i Wörth.

Över 400 lastbilshytter kan tillverkas per dag enligt de högsta kvalitetsstandarderna för Mercedes-Benz Trucks även under ombyggnadsfasen. Efter att de har målats går hytterna för inredning och sedan för montering på chassit.

Wörth-fabriken har ambitiösa miljömål som man tar ett stort steg närmare att nå i och med den nya hyttlackeringen. Sammantaget görs många anpassningar i produktionsprocesserna för att spara energi. Sedan 2022 har anläggningen, liksom alla andra europeiska anläggningar, drivit på en CO₂-neutral basis bland annat genom att köpa el från sol-, vind- och vattenkraft.

En annan viktig komponent i initiativet ”Grön Produktion” är utbyggnaden av självförsörjning av förnybar energi, exempelvis med solcellsanläggningar och deltagande i WärmeWerk Wörth joint venture för att testa en klimatneutral energiförsörjning med geotermisk energi. Fabriken arbetar aktivt och konsekvent på alla nivåer för att implementera sin hållbara affärsstrategi.

Om artikeln

Publicerad: 2025-02-25 15:00
Kategori: Nyheter
Taggar: CO2-avtryck Daimler Trucks Klimatomställning Lackeringsprocess Mercedes-Benz Miljö Wörth