Nyligen publicerade vi en artikel om urkoppling av AdBlue-systemet. Kort därefter fick vi ett meddelande från en läsare som ställde frågor kring AdBlue och vill att Fordonsjuristen ska svara vidare på de tankar artikeln väckt.
Vi citerar delar av personens mejl: ”Enligt lag får man inte koppla ur systemet vilket går att göra ändå via en programmering som många företag erbjuder inom Norden.
Systemet krånglar ofta både på bilar och tunga fordon. Det är dyrt med reparationer samt delar och AdBlue över lag. Systemet krånglar mycket hos många märken. Tanken slog mig, eftersom jag jobbar för en auktoriserad verkstad för ett av märkena Försvarsmakten köper fordon från.
För inte så länge sedan fick vi in en hel del lastbilar från Försvarsmakten. Det visade sig att de nya fordonen helt saknar AdBlue-system i lastbilarna. Visst, förståeligt eftersom systemet krånglar allt som oftast.
Vem vill att det ska krångla i ett krisläge och kanske har Försvarsmakten dispens från regelverken?
Än så länge är det lyckligtvis inte krig i Sverige, men fordonen används flitigt oavsett och de ska alltid vara redo att försvara, men jag känner ändå att fordonen under fredstid ska uppfylla miljökraven och det innebär också att ha ett fungerande AdBluesystem”.
Redaktionen känner att det finns frågor som behöver svar och börjar med Fordonsjuristen som initierade vår läsare att ta kontakt. Fordonsjuristen svarar.
Gällande frågan om bortkoppling av AdBlue-systemet på ett försvarsfordon beror möjligheten till undantag på fordonets registreringsstatus och användningsområde.
För civilt registrerade fordon gäller att om fordonet omfattas av civila fordonsregler krävs ett formellt undantag från Transportstyrelsen. Varje ansökan prövas individuellt och måste motiveras utifrån tekniska eller operativa behov. Här bör båda myndigheterna kunna svara på exakt hur de ställer sig till detta och vad de satt upp för regler.
För militärregistrerade fordon gäller att fordon som är specifikt militärregistrerade och används enbart i Försvarsmaktens verksamhet kan Försvarsmakten i vissa fall själva besluta om avsteg från utsläppsregler, med hänvisning till nationell säkerhet och operativa krav.
När det gäller EU– och nationella undantagsregler och lagstiftning kan försvarsfordon i vissa fall undantas från miljökrav, men hur detta tillämpas nationellt behöver bedömas av myndigheterna. Undantagen regleras annars i EU:s ramdirektiv för fordon (EU 2018/858) * som medger undantag för fordon som används för militära syften. Detta innebär att fordon för försvarsändamål kan undantas från vissa krav vad exempelvis gäller utsläpp då de inte omfattas av samma typgodkännande och miljökrav som civilt registrerade fordon.
Om det rör sig om ett civilt registrerat fordon som används inom Försvarsmakten bör frågan lyftas till Transportstyrelsen för en formell prövning av undantag och myndigheten kan svara på vad som gäller här mer specifikt.
Om det rör sig om ett krigsplacerat fordon som är att klassat som ett civilt fordon som ställs till Försvarsmaktens förfogande och ägs av annan aktör och utan att det är omregistrerat till militärt fordon, gäller samma regler som för andra civila fordon när det kommer till utsläpp och miljökrav.
Vi har ställt frågor till andra berörda parter, inklusive Försvarsmakten, och återkommer med svaren senare.
Fotnot: *EU 2018/858 Artikel 2.3: ”Denna förordning ska inte tillämpas på motorfordon som används uteslutande för militära ändamål, räddningstjänst eller upprättande av lag och ordning”.
Men, nu talar vi om under fredstider…