När man ser fordonet får man intrycket av att man har sett den förut. Utseendet på ”hytt-över-motorn” påminner för mycket om Isuzu N-serien eller BPW Bax som för länge sedan har tagits från marknaden.
Faktum är att det nordirländska företaget Rightech valde den kinesiska tillverkaren JAC som bas för sin 7,5-tons lastbil. Den elektriska fördelaren, kallad ”RT 75”, är avsedd att positionera sig särskilt väl mot de batterielektriska modellerna Fuso Canter och Iveco Daily Electric.
En av de största fördelarna, förutom förmodligen låga priser, är mycket nyttolast. Rightech anger en nyttolast på upp till 4,5 ton för chassit, så beroende på struktur bör nyttolasten vara en bra bit över 3 000 kilo.
Det finns tre olika hjulbaser att välja mellan där LFP-batteriet, som alltid har en kapacitet på 100 kWh, är inrymt mellan ramstöden. Vid normal användning bör en räckvidd på 23 mil vara möjlig i alla väderförhållanden.
Elen som tillhandahålls används av en permanent synkronmotor med 180 kW och 550 Newtonmeters vridmoment. Ett 26 kilowatt elektrisk kraftuttag finns också.
Garantitjänsterna är också värda att nämna. Righttech erbjuder tre år på fordonet och åtta år på batterierna.

Interiör i Rightech RT 75. Foto: Rightech.