Det är ord och inga visor när svenska elbilister tycker till om oskrivna regler vid laddplatsen. Undersökningen visar att det finns en bred samsyn kring vissa regler. 82 procent anser att bilar som inte kan ladda bör få böter om de upptar en laddplats och 81 procent menar att man måste flytta bilen direkt efter att den är färdigladdad om det är kö.
Erika Albansson Söderlund, kommunikationschef på Circle K Sverige, kör elbil och skriver under på dessa båda oskrivna regler.
– Det är naturligt att sådana regler etableras, men det kan vara svårt för nya elbilsägare att veta vad som gäller. Under extra trafikintensiva perioder såsom sportlovsveckorna som vi är mitt inne i så är det såklart bra om man använder lite vanligt sunt förnuft för att undvika onödig friktion, säger Erika Albansson.
Undersökningen visar att det finns ett behov av ett tydligt kösystem, men åsikterna är delade kringladdningsgräns. Hälften av de tillfrågade (50 %) anser att det behövs ett tydligt kösystem vid publika laddstationer medan 13 procent tycker att det löser sig ändå.
Däremot finns ingen tydlig konsensus om hur mycket man får ladda vid kö. Eftersom laddningen från 80 till 100 procent går avsevärt långsammare än de första 80 procenten, finns en informell regel om att sluta ladda vid 80 procent.
Undersökningen visar dock att det är lika många som tycker att en sådan begränsning bör gälla (31 %), som de som anser att man ska få ladda så länge man vill (32 %). 21 procent är osäkra vilket indikerar att frågan ännu inte har satt sig som en självklar norm.
Vi avslutar med tankar kring att ”82 procent anser att bilar som inte kan ladda bör få böter om de upptar en laddplats” som osökt för tankarna till när personbilister parkerar på lastbilsparkeringar. Även om det kan rendera i böter, sker det inte särskilt ofta.