2030-sekretariatet tar inte upp gaslastbilar, men väl att dieselfordon kan tankas med fossilfri HVO. Foto: Genrebild/Proffs arkiv. 2030-sekretariatet tar inte upp gaslastbilar, men väl att dieselfordon kan tankas med fossilfri HVO. Foto: Genrebild/Proffs arkiv.

Rekordsnabb minskning av gasfordon

2030-sekretariatet: ”Rekordsnabb minskning av gasbilar på svenska vägar gör att klimatmålen försvåras”. I slutet av 2024 fanns 34 148 gasbilar på svenska vägar, en minskning med hela 9,4 procent på ett enda år och det lägsta antalet sedan 2011, visar 2030-sekretariatets indikator. Nu efterlyses ny stimulans både för nya gasbilar och för att befintliga ska stanna i landet.

Biogas minskar effektivt transporternas klimatpåverkan samtidigt som vår sårbarhet minskar när vi inte lägger alla ägg i elektrifieringskorgen.
– Särskilt klimatsmart och kostnadseffektivt är förstås att behålla befintliga gasbilar i landet, så det är ett stort misslyckande att Sverige nu slår all-time-high gasbilsminskning, säger Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet.

År och antal gasbilar i Sverige
2010: 24 973
2012: 35 121
2015: 42 675
2017: 43 706
2020: 41 047
2021: 39 542
2022: 38 086
2023: 36 528
2024: 34 138

Antalet gasbilar minskar för att nästan inga nya säljs och befintliga exporteras eller skrotas. 2030-sekretariatet efterfrågar politik som ändrar detta i närtid.

Nu är biogasen åter skattebefriad, men med politikens mångmiljardsatsning på billig bensin och diesel är det ändå svårt att få ihop kalkylen för att köra på gas, menar 2030-sekretariatet. Både den kommande elbilspremien och dagens misslyckade skrotningspremie bör utvidgas till att också gå till gasbilar.
– Dessutom bör Sverige ta efter Frankrike med en premie för den som köper begagnad el- eller gasbil så att de inte lämnar landet och kommuner bör tillåtas gynna klimatsmarta fordon genom lägre p-avgifter och reserverade p-platser, säger Mattias Goldmann.

På nybilsmarknaden finns en rad gasbilar tack vare konvertering hos bland annat Konvegas i Växjö, men någon stimulans för att konvertera befintliga bilar finns inte trots att regeringen tog initiativ till det för flera år sen.
– Befintliga bensinbilar belastar klimatet, luftkvaliteten och beroendet av omvärlden i många år till. Konvertering till biogas vore ett smart steg som dessutom skapar verkstadsjobb i Sverige vilket riksdagen redan identifierat. Dags att verkställa, säger Goldmann.

Per Östborn, 2030-sekretariatets indikatoranalytiker, konstaterar att det vid årsskiftet totalt sett fanns 872 737 fossiloberoende personbilar i trafik i Sverige, varav 358 260 elbilar, 313 546 laddhybrider, 166 793 etanolbilar och 34 138 gasbilar.

Enligt 2030-sekretariatets prognos passeras en miljon fossiloberoende personbilar kring oktober – tidigare om exporten av el- och gasbilar kan minskas. 2030-sekretariatet påpekar också att det utöver dessa fordon finns väldigt många dieselbilar som kan drivas fossilfritt med HVO, men att det i nuläget sker i begränsad omfattning då den fossila dieseln är så billig.

Om artikeln

Publicerad: 2025-02-26 13:00
Kategori: Nyheter
Taggar: 2030-sekretariatet Biogas Fossilfria Fordon Gasfordon HVO Konvegas Mattias Goldmann