Att det inom särskild kollektivtrafik finns problem har vi rapporterat om flera gånger varför det av många kan förväntas vara uppskattat att området professionaliseras ytterligare.
Inom den upphandlade kollektivtrafiken har särskild kollektivtrafik, segmentet mellan traditionellt upphandlad busstrafik och taxitrafik, alltmer professionaliserats. I dag genomförs offentliga upphandlingar av dessa tjänster i allt högre utsträckning av landets regionala kollektivtrafikmyndigheter, ofta på uppdrag av kommunerna när dessa har det formella myndighetsuppdraget för trafiken.
Under senare år har också flera regioner utvecklat olika former av anropsstyrd kollektivtrafik, som kan svara mot behov i både den allmänna och särskilda kollektivtrafiken. En diskussion förs därför i branschen om hur man bäst kan samordna olika typer av kollektivtrafik.
Sedan år 2008 bedrivs också ett nationellt arbete med vägledningar och rekommendationer för den offentligt upphandlade kollektivtrafiken inom ramen för KollA (Kollektivtrafikens Avtalskommitté) där Sveriges Bussföretag i dag är mycket engagerade. I KollA möts branschen och de offentliga kunderna i samtal och dialog.
Inom Transportföretagen och Sveriges Bussföretag har man redan i dag majoriteten av de företag som bedriver allmän och särskild kollektivtrafik som medlemmar.
– Vi utvecklar nu vårt påverkansarbete och rådgivning för offentligt upphandlad kollektivtrafik så att vår samlade kunskap också kan tas tillvara inom den särskilda kollektivtrafiken, kommenterar Marcus Dahlsten, vd Transportföretag och Sveriges Bussföretag.
![](https://www.tidningenproffs.se/wp-content/uploads/2025/02/211027-Marcus-Dahlsten-bild.jpg)
"Vi utvecklar nu vårt påverkansarbete och rådgivning för offentligt upphandlad kollektivtrafik ", säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen och Sveriges Bussföretag. Foto: Transportföretagen.