Foto: Alfo Madeiro. Foto: Alfo Madeiro.

Skrotningspremien 6 månader: Minimalt intresse, maximal förbättringspotential

Den 20 februari fyllde den nya skrotningspremien 6 månader. Endast 314 premier har utbetalats av de totalt 50 000 premier som budgeterats till och med augusti 2025. 2030-sekretariatet efterlyser en snabb förändring av premien och vill se ersättning för fler kategorier av skrotade fordon, höj ersättningen och låt den gå till fler hållbara val än enbart köp av elbil.

Av årets anslag på 250 miljoner kronor bedömer 2030-sekretariatet att 5 miljoner går åt, det vill säga 2 procent. Detta utifrån statistik från Boverket som 2030-sekretariatet begärt ut efter sex månader med skrotningspremien.

Beviljade ansökningar månad, beviljade ansökningar och utbetalda belopp
Augusti      5      0
September    45    230 000
Oktober    60    790 000
November    56    540 000
December    53    510 000
Januari    64    610 000
Februari    31 (till och med 19/2)    240 000
Totalt: 314 2 920 000

Ungefär sextio personer i månaden beviljas skrotningspremie vilket är långt ifrån de 2 000 premier i månaden som anslaget räcker till. Till och med den 19 februari hade en enda ansökning utbetalats till Västmanland, tre till Blekinge, Gotland, Jämtland och Kronoberg och fyra till Norrbotten. Flest utbetalningar har gått till Västra Götaland med 58, före Stockholms län med 56.

Det krävs ett starkt förstoringsglas för att se klimatnyttan med skrotningspremien, men att 98 procent av anslaget blir över är ju en fantastiskt möjlighet att göra bättre ifrån sig utan att det kostar extra. Den bör regeringen skyndsamt ta”, säger Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet.

2030-sekretariatet har fem förslag på hur skrotningspremien ska bli mer verkningsfull 2025 än den var 2024:
1) Fler hållbara beteenden in: Premien bör också gälla biogasbil, konvertering till el och biogas, inköp av lätta elfordon, medlemskap i bilpool och kollektivtrafikkort.
2) Fler ohållbara fordon ut: Premien bör också gälla skrotning av lätt lastbil, husbil, arbetsfordon och motorcyklar.
3) Fler aktörer med: Premien bör också gälla juridiska personer, med fokus på mindre företag och kommuner.
4) Längre tid: Premien bör gälla i två år, såsom ursprungligen aviserades; i nuläget gäller den endast från 20 augusti 2024 till 19 augusti 2025 vilket ju är ett år.
5) Mer info: Boverket utsågs överraskande till ansvarig myndighet för premien och är tillmöteskommande med information men har inte i sitt regleringsbrev fått vare sig uppdrag eller resurser att informera alla med berättigade fordon om att bidraget finns.

Tyvärr fick vi rätt i att skrotningspremien i dess nuvarande utformning är helt marginellt för transportsektorns omställning. Efter ett halvår med dagens misslyckade utformning och drygt 99 procent av de anslagna medlen outnyttjade, är det hög tid för regeringen att vidga och höja premien”, säger Mattias Goldmann.

Alla uppgifter kommer från Boverket och gäller till och med 19 februari 2025, alltså sex månader efter att skrotningspremien infördes.

Om artikeln

Publicerad: 2025-02-24 13:30
Kategori: Nyheter
Taggar: 2030-sekretariatet Mattias Goldmann Skrotningspremie