Av årets anslag på 250 miljoner kronor bedömer 2030-sekretariatet att 5 miljoner går åt, det vill säga 2 procent. Detta utifrån statistik från Boverket som 2030-sekretariatet begärt ut efter sex månader med skrotningspremien.
Beviljade ansökningar månad, beviljade ansökningar och utbetalda belopp
• Augusti 5 0
• September 45 230 000
• Oktober 60 790 000
• November 56 540 000
• December 53 510 000
• Januari 64 610 000
• Februari 31 (till och med 19/2) 240 000
Totalt: 314 2 920 000
Ungefär sextio personer i månaden beviljas skrotningspremie vilket är långt ifrån de 2 000 premier i månaden som anslaget räcker till. Till och med den 19 februari hade en enda ansökning utbetalats till Västmanland, tre till Blekinge, Gotland, Jämtland och Kronoberg och fyra till Norrbotten. Flest utbetalningar har gått till Västra Götaland med 58, före Stockholms län med 56.
”Det krävs ett starkt förstoringsglas för att se klimatnyttan med skrotningspremien, men att 98 procent av anslaget blir över är ju en fantastiskt möjlighet att göra bättre ifrån sig utan att det kostar extra. Den bör regeringen skyndsamt ta”, säger Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet.
2030-sekretariatet har fem förslag på hur skrotningspremien ska bli mer verkningsfull 2025 än den var 2024:
1) Fler hållbara beteenden in: Premien bör också gälla biogasbil, konvertering till el och biogas, inköp av lätta elfordon, medlemskap i bilpool och kollektivtrafikkort.
2) Fler ohållbara fordon ut: Premien bör också gälla skrotning av lätt lastbil, husbil, arbetsfordon och motorcyklar.
3) Fler aktörer med: Premien bör också gälla juridiska personer, med fokus på mindre företag och kommuner.
4) Längre tid: Premien bör gälla i två år, såsom ursprungligen aviserades; i nuläget gäller den endast från 20 augusti 2024 till 19 augusti 2025 vilket ju är ett år.
5) Mer info: Boverket utsågs överraskande till ansvarig myndighet för premien och är tillmöteskommande med information men har inte i sitt regleringsbrev fått vare sig uppdrag eller resurser att informera alla med berättigade fordon om att bidraget finns.
”Tyvärr fick vi rätt i att skrotningspremien i dess nuvarande utformning är helt marginellt för transportsektorns omställning. Efter ett halvår med dagens misslyckade utformning och drygt 99 procent av de anslagna medlen outnyttjade, är det hög tid för regeringen att vidga och höja premien”, säger Mattias Goldmann.
Alla uppgifter kommer från Boverket och gäller till och med 19 februari 2025, alltså sex månader efter att skrotningspremien infördes.