Christopher Oldne arbetar som miljö- och hälsoskyddsinspektör på Karlstads kommuns miljöförvaltning.
– Vi behöver alla bli bättre på att stänga av bilen. Tomgångskörning sker ofta på platser där vi ska hämta eller lämna någon, exempelvis utanför en skola eller en idrottslokal. Även vid tillfällen när vi bara tänkt ta en snabb titt på mobilen, men i stället blir kvar längre än vi hade för avsikt, säger han.
Enligt mätningarna som görs i Karlstads kommun i dag, uppfyller kommunen miljökvalitetsnormerna som är fastställda inom EU vilket är bra, men man når inte Sveriges miljökvalitetsmål “Frisk luft”.
Det innebär att kommunen klarar normerna för EU, som är en form av minimikrav, men att man inte uppfyller de önskade långsiktiga målen för oss i Sverige.
– EU har också antagit ett nytt luftkvalitetsdirektiv med nya normer för luftkvalitet som ska uppfyllas senast 2030. Direktivet innehåller nya krav på utvärdering av luftkvalitet och hur åtgärdsprogram ska upprättas. Men det innebär även en skärpning av gränsvärdena för några av de viktigaste luftföroreningarna. Vi har bra luft nu, men hur det kommer se ut med de gränsvärden som kommer gälla sen vet vi inte, säger Oldne.
För att belysa konsekvensen av luftföroreningar och tomgångskörning har miljöförvaltningen, inspirerade av kampanjen Idling Action London, tagit fram ett nytt bildmaterial.
– Efter kontakt med The City of London tog vi fram vår egen variant. I en värld som dagligen är informationsmättad behöver vi testa nytt, utvärdera och se vad som funkar. Här ville vi testa att skapa en minnesbild, något som stannar kvar, säger, Helena Wassén, kommunikationsstrateg, miljöförvaltningen.