I år gör region Stockholm en extra satsning på transportnäringen och då vill Transportföretagen vara på plats.
– Vi vill stötta våra medlemmar som precis som tidigare år gör ett stort jobb med att visa upp sina yrkesroller, berättar Maria Sjölin-Karlsson, regionalt verksamhetsansvarig för kompetensförsörjning hos Transportföretagen.
Att transportnäringen i år får extra uppmärksamhet uppskattas.
– Det känns fantastiskt. Det visar att regionen har lyssnat på oss via kompetensrådet där vi diskuterat de utmaningar som sektorn har, säger Maria Sjölin-Karlsson.
På plats på Bazaren fanns bland annat representanter för bussbranschen, men också för däckbranschen, två områden med stora behov av personal kommande år.
– Vi tar fram våra så kallade ”tempar” där vi undersöker behovet av personal. Tittar vi på Tempen för bussbranschen ser vi att det behövs 8 600 personer kommande år, men även i motorbranschen är rekryteringsbehovet stort. Det är en utmaning att hitta tekniker till branschen, säger Maria Sjölin-Karlsson.
Det pågår även ett viktigt arbete med olika kvalitetssäkrande insatser. Dit räknas Transportföretagens satsning på Motorbranschcollege-koncept.
– Vi tror att kvalitetsledningssystem driver attraktivitet. Vi ser också att de skolor som har blivit college märker av ett ökat söktryck. Att det finns kvitton på kvalitet i utbildningarna är inte minst viktigt för föräldrarna, säger Sjölin-Karlsson.
Förutom collegekoncepten driver Transportföretagen också ett stort arbete med validering där man arbetar nära Arbetsförmedlingen. Det är en insats som har gjorts tillsammans med våra fackförbund och som beskriver vad man ska kunna för att vara anställningsbar inom en viss yrkesroll. Branschvalidering utgår från branschkraven för en viss yrkesroll. En validering innebär att en individ får sin kompetens erkänd oavsett hur hen anskaffat sig den.
Ett av medlemsföretagen som var på plats på Bazaren var däck- och verkstadsföretaget Vianor. HR-chef Viktoria Knutsson berättar att närvaron är en relativt ny insats.
– Vi söker alltid efter folk och vi vill inte lägga alla ägg i samma korg. För oss handlar det om att hitta olika typer av insatser där vi kan nå framtidens anställda, säger Viktoria Knutsson och tillägger att traditionellt när man söker anställda har man tittat mycket på CV, men att man i dagsläger går mer på person för att se vilken potential som finns.
– Då blir det fysiska mötet som erbjuds på den här typen av arenor extra viktigt, säger hon.