Transportföretagen menar att turistbussar och bussar i kommersiell trafik glöms bort i satsningar på laddinfrastruktur. Foto: Transportföretagen. Transportföretagen menar att turistbussar och bussar i kommersiell trafik glöms bort i satsningar på laddinfrastruktur. Foto: Transportföretagen.

Turistbussar behöver tillgång till publik laddinfrastruktur

Sverige är på god väg att nå flera EU-mål om utbyggd publik laddinfrastruktur enligt ett handlingsprogram som regeringen lämnat över till EU-kommissionen. Däremot glöms turistbussar bort.

Regeringen har beslutat att överlämna ett utkast till handlingsprogram enligt AFIR-förordningen till EU-kommissionen. Handlingsprogrammet visar att Sverige är på god väg att uppfylla flera EU-mål om utbyggnad av publik laddinfrastruktur.

Transportföretagen tycker det är bra att den publika laddinfrastrukturen byggs ut, men depå- och destinationsladdning kommer att vara avgörande för elektrifieringen av de svenska godstransporterna på väg.
– Här behövs det kortare tillståndsprocesser, mer kraft i näten och en ökad samordning mellan nätbolagen. Det varierar kraftigt i både tid och kostnad mellan nätbolagen, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

När det gäller bussar är frågan mer komplicerad. I handlingsplanen har bara den upphandlande linjetrafiken hanterats där utvecklingen så här långt varit starkt positiv.

För bussar som körs i kommersiell linjetrafik eller turist- och beställningstrafik råder andra förutsättningar. Dessa företag är beroende av att det finns en publik laddinfrastruktur. De behöver inte bara ladda hemma vid företaget utan också vid olika besöksmål och destinationer längre bort dit de bara kommer sporadiskt.

Transportföretagen tycker det är olyckligt att regeringen än en gång bortser från den kommersiella busstrafikens behov.
– Om de menar allvar med behovet av att elektrifiera fordonsflottan även för bussbranschen behövs insatser och stöd för att skapa publik laddinfrastruktur som passar hela busstrafiken, säger Anna Grönlund, Branschchef på Sveriges Bussföretag.

Avslutningsvis säger Transportföretagen att om det inte finns en tillgänglig publik laddinfrastruktur för denna typ av busstrafik kommer den aldrig kunna elektrifieras.

Om artikeln

Publicerad: 2025-02-03 14:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Buss i Kommersiell Trafik Busstrafik Elektrifiering Laddinfrastruktur Transportföretagen Turistbuss Vägtransport