Av dem som omkom färdades 9 personer i en personbil, 2 personer färdades med andra motorfordon och 2 var fotgängare.
Under årets två första månader har 30 personer omkommit på våra vägar, 17 män och 13 kvinnor. Detta är 5 personer fler än genomsnittet för samma period fem år bakåt i tiden. Under samma period skadades 1 633 personer, 163 svårt skadade och 1 470 lindrigt skadade.
Årets första månader brukar vara de minst olycksdrabbade och troligen är det en slump att vi sett en ökning under 2025 då det är svårt att peka ut enskilda faktorer som bidragit till ökningen.
I januari och februari var den vanligaste olyckstypen mötesolyckor, 12 personer har dött i mötesolyckor under perioden. Singelolyckor med motorfordon är den näst vanligaste olyckstypen med 5 omkomna.
– Generellt under vintern sticker mötesolyckorna ut. Det kan delvis förklaras av halt väglag och att risken då ökar att komma över i mötande körfält, exempelvis vid halka och sladd. Risken är förstås större även att råka ut för en singelolycka om det är halt väglag men ofta blir skadorna mindre vid en singelolycka än vid en mötesolycka, säger Staffan Berge, statistiker vid Transportstyrelsen.

Av de omkomna under början av 2025 har 7 personer varit oskyddade trafikanter som blivit påkörda av motorfordon, flera fall har inträffat vid övergångställen eller cykelöverfarter. Halt väglag och mörker är troliga förklaringar till detta och visar på vikten av att ta det försiktigt i stadsmiljön och att som oskyddad trafikant se till att vara synlig med reflexer och lysen.
I januari och februari rapporterar polisen även om många snöskoterolyckor med personskada (35 personer har skadats under perioden). Dessa räknas dock inte med bland omkomna och skadade i trafiken om olyckan inte skett på eller i direkt anslutning till en väg. De flesta skoterolyckor sker i naturen, ofta på en skoterled.
Utvecklingen av dödade och svårt skadade redovisas i tabeller på Transportstyrelsens webbplats under sidorna Statistik över vägtrafikolyckor.