Ekipage med fler hjulaxlar som kan ta mer timmer minskar utsläppen per transporterat ton. Samtidigt kan det leda till färre fordon på vägarna och därmed ökad trafiksäkerhet. Det skriver Sveaskog i ett pressmeddelande.
Transporter står för en stor del av skogsbranschens totala koldioxidutsläpp. Därför arbetar Sveaskog med flera utvecklingsprojekt, och bruk av HCT- fordon (High Capacity Transport) om 90 ton är ett av dem som nu går in i en ny fas.
– I omställningen mot mer hållbara transporter måste vi arbeta på bred front med flera olika lösningar för att minska det fossila avtrycket. Utvecklingen av längre och tyngre fordon är en viktig pusselbit parallellt med satsningar på nya drivmedel, säger Anders Järlesjö, teknikchef på Sveaskog.
Sveaskog samarbetar med Volvo Lastvagnar kring 90-tonslastbilarna. Arbetet sker inom ramen för DHEELS-projektet (Demonstration av högt energieffektiva logistiksystem), där 26 parter samverkar för att främja utvecklingen och implementeringen av energieffektiva logistiklösningar med högkapacitetslastbilståg drivna av fossilfri energi.
Fordonstypen har hittills bara testats under gynnsamma förutsättningar på terminaler, men kan generera både fler och större värden om den används mer storskaligt på flera vägsträckor menar Sveaskog.
– Tunga transporter på väg är ett område där vi med nya lösningar kan kombinera effektivitet och miljöhänsyn samtidigt som vi får färre fordon på våra vägar, till gagn för trafiksäkerheten. Nu utvidgar Sveaskog testerna med 90-tonslastbilar i en bredare geografi så att vi kan utvärdera användandet fullt ut, säger Henrik Engman, kundansvarig på Sveaskog.
Lastbilarna ska utföra råvaruleveranser mellan skogen och Sveaskogs kunder i norra Västerbotten och södra Norrbotten fram till juli 2028. Eklunds Åkeri är ett av de åkerier som kommer att testköra HCT-bilarna på 90 ton.
– Det är roligt att vara med när det händer saker. Visst tar det tid och energi, men både jag som vd och de chaufförer som medverkar uppskattar att samarbeta med Sveaskog och få bidra i utvecklingen av ny teknik, säger Jonas Eklund, vd för Eklunds Åkeri.