I praktiken handlar det om att göra det möjligt för förare med B-körkort att köra exempelvis eldrivna färdtjänstbussar, som oftast väger mer än 3,5 ton eftersom batterierna är tyngre än flytande drivmedel eller gas.
– Ett viktigt ställningstagande från EU som Svenska Taxiförbundet drivit under ett par års tid, i samarbete med bland annat Region Stockholm, säger Lennart Kalderén, ordförande, Svenska Taxiförbundet. Direktivet från EU är avgörande för att det ska bli möjligt att bygga och köra färdtjänstbussar med eldrift, vilket är en viktig framtidsfråga.
– Vårt arbete i EU visar på betydelsen av en branschorganisation som kan förädla regelverket och underlätta den gröna omställningen. Jag vill tacka de medlemmar och medarbetare i förbundet som bidragit till detta positiva beslut.
Överenskommelsen i Bryssel om ett nytt Körkortsdirektiv ska nu formellt godkännas av EU-parlamentet och av medlemsstaterna. Efter det träder direktivet i kraft. Svenska Taxiförbundet kommer då att uppmana Regeringen att införa denna möjlighet i svensk lagstiftning så fort som möjligt.
