Girteka fortsätter och säger att vägtransporter står för 755 miljoner ton CO2-utsläpp i dag. Det nuvarande fokuset inom logistik stöder inte ett sätt att minska koldioxidutsläppen effektivt här och nu. Utmaningar längs vägen med infrastruktur, tekniska hinder, kostnader och marknadskrav gör vägen framåt tung. Trots det kan transportörer redan nu bidra till en bättre framtid för samhällen och människor. Med eco-driving kan vi komma närmare ambitiösa EU-mål.
Enligt ACEA kör över 6,4 miljoner medelstora och tunga kommersiella fordon på europeiska vägar i dag med ungefär 80 procent av den totala frakten tonkilometer som transporteras av lastbilar under fem år. Medelåldern för fordonsflottorna är dock cirka 14,2 år vilket återspeglar stora skillnader mellan EU-länderna.
EU har som mål att minska CO2-utsläppen från tunga lastbilar med 2,5 procent årligen för att nå en minskning med 15 procent till 2025 jämfört med 2019 och med ett långsiktigt mål om en minskning med 90 procent till 2040. För att uppnå detta kommer det sannolikt att krävas betydande framsteg inom batteridrivna el- eller vätgaslastbilar. Dagens situation när det gäller infrastruktur och kostnadsbarriärer fortsätter emellertid att bromsa införandet i stor skala.
CNG- och LNG-alternativ fortsätter också vara begränsade av bristande drivmedelsnätverk. Det är här Girteka menar att eco-driving kan spela en betydande roll.
Eco-driving har en omedelbara potential. Strukturerade program över hela Europa har visat att bränsleförbrukningen och därmed CO2-utsläppen, kan sjunka med 10–20 procent när det tillämpas fullt ut.
– Eco-driving är inte bara ett modeord. Det är ett mätbart sätt att minska kostnader och utsläpp nästan över en natt, säger Karolina Žekaitė, chef för förarakademin på Girteka.
Girteka pekar på utsläppsminskningar i olika skalor
• En lastbil som kör 120 00 mil/år på 3 – 4 liter/mil förbränner cirka 33 600 liter diesel. Varje liter diesel producerar cirka 2,64 kilo CO2 vilket ger cirka 96 ton CO2 per lastbil och år.
• En minskning av bränsleförbrukningen med 10 procent genom eco-driving leder till att mer än 9 ton CO2 sparas per lastbil.
• Tillämpad på lastbilar äldre än 6 år, cirka 40 procent i hela EU, kan eco-driving nå 23 miljoner ton i utsläppsminskningar.
Eco-driving har, förutom potentialen för minskning av utsläpp, även en mycket god inverkan på trafiksäkerheten.
– Genom att lära mig smidigare körvanor är jag mindre trött och stressad vid dagens slut, säger en av Girtekas förare som nyligen avslutade Girtekas utbildning i eco-driving.
Under 2024 genomförde mer än 7 000 av Girtekas förare både teoretiska och praktiska utbildningar som innefattade bränslebesparande tekniker och säkerhetsåtgärder tillsammans med handledarledda praktiska körningar.
När förarna kör i sitt arbete hämtar Girteka in realtidsinformation.
– Vi ger våra förare realtidsfeed-back via ett uppdaterat mobilsystem så att de enkelt kan anpassa sitt sätt att köra i förhållande till de exakta resultat som överförs till dem via mobillösningen, säger Karolina Žekaitė.
Några av Girtekas senaste insikter:
• Upp till 23 miljoner ton i CO2-minskningar är möjliga om sparsam körning tillämpas av Europas åldrande flottor.
• Det ger 10–20 procents bränslebesparingar och bättre trafiksäkerhet – en win-win situation som är underskattad.
• Med över 7 000 av Girtekas förare utbildade i eco-driving och med realtidstelematik, är resultaten redan mätbara.
Och, avslutningsvis, om ett företag har många fordon blir en besparing av drivmedel på om än så lite som ett par deciliter, snabbt väldigt många liter i hela verksamheten.