All statistik kommer från Mobility Sweden Siffrorna kommer från 2030-sekretariatet.
För att nå prognosen på 40 procent elbilar 2025 måste andelen öka och det bör kunna ske under våren när en rad relativt billiga elbilar når ut på marknaden.
– Mot slutet av året finns dock risken att andelen åter sjunker eftersom många kommer avvakta den nya elbilspremien som ska införas 2026, säger Mattias Goldmann, vd, 2030-sekretariatet.
Att etanolbilarna försvinner efter att de beläggs med samma malusskatt som fossilbilarna är väntat, men att inga nya gasbilar säljs tycker Goldmann är trist.
I februari 2025 registrerades 19 608 nya personbilar fördelat på:
Eldrift 35% (35% helåret 2024)
Laddhybrid 26% (23,4%)
Bensin 23% (22,5%)
Elhybrid 9,9% (10,2%)
Diesel 6% (7%)
Etanol 0% (1,5%)
Biogas 0% (0,4%)
Av de nya lätta lastbilarna var 24,3 procent eldrivna, en marginell nedgång från samma period i fjol. Nytt för i år är att det finns lätta lastbilar med laddhybridteknik som i februari stod för 5,3 procent av marknaden, exakt samma andel som de gasdrivna, men det handlar i princip om en enda modell med mycket begränsad räckvidd på gas.
Andelen eldrivna tunga lastbilar var i februari 9,1 procent och 14,6 procent var gasdrivna. Av de tunga bussarna (över 16 ton) var hela 79,3 procent eldrivna, men inga gasdrivna.
Marknaden för tunga fordon är så liten att man ska vara försiktig med att dra för stora växlar på en enda månad.
– Men om vi kan lämna parentesen av reapriser på fossila drivmedel bakom oss så kan omställningen verkligen skjuta fart. Det är faktiskt än bättre än det ser ut eftersom många dieseldrivna bussar och lastbilar körs på förnybar HVO eller RME, säger Mattias Goldmann.
Regeringen är tydlig med att EU:s 2030-klimatkrav och Sveriges 2030-klimatmål ska nås vilket 2030-sekretariatet berömmer.
– Att vara ledande i omställningen är bra för Sveriges konkurrenskraft, minskar vår sårbarhet och skapar jobb. Därför är det så glädjande hur relativt lite som krävs för att återta tätpositionen i omställningen, avslutar Goldmann.