En av bussbranschens största utmaningar är de hinder i körkortsdirektivet som försvårar rekryteringen av nya förare. Efter år av intensivt påverkansarbete kommer nu en efterlängtad förändring. Ett preliminärt avtal har nåtts i EU efter trepartsförhandlingar, vilket banar väg för smidigare regler och bättre möjligheter att locka fler till yrket.
Att man lägger fram ett slutförslag till nytt körkortsdirektiv för beslut i EU-parlamentet och rådet som innebär att körkortsåldern för bussförare sänks till 21 år är en seger för den europeiska bussbranschen.
– I flera år har det pågått en dialog med Europas politiker och beslutsfattare om nödvändigheten att sänka körkortsåldern för bussförare så att branschen kan bli attraktiv också för yngre förare som ska välja yrkesinriktning. Det är därför ett mycket välkommet förslag, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.
Det preliminära avtalet innebär framsteg av fastställandet av minimiåldern för yrkesförare. Avtalet bekräftar att förare som är minst 21 år och med fullständig utbildning ska kunna köra bussar och turistbussar. Dock kvarstår begränsningen på 50 mil för förare under 21 år vilket i dag försvårar rekryteringen av yngre examinerade förare.
Att behålla regeln om att yngre förare inte får köra annat än linjelagd trafik där linjens längd understiger 50 mil är dumt, menar Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag. Många bussföretag bedriver olika sorters trafik, både linjelagd och turisttrafik, och kan förarna inte köra all trafik blir de svårare att schemalägga.
Den frågan finns dock i ett annat EU-direktiv och kan komma att hanteras där i en snar framtid.
I beslutet kring EU:s körkortsdirektiv finns också andra välkomna förändringar avseende möjligheten att köra exempelvis elektrifierade specialfordon för till exempel färdtjänst med B-körkort.
– Det är något som branschen efterfrågat då batterierna lett till att dessa fordon blivit tyngre och viktbegränsningarna inneburit att de förare som kör denna trafik idag plötsligt riskerat att inte få fortsätta, avslutar Anna Grönlund.